måndag 19 maj 2008

Sista omgången

Överlag är det bara att tacka och ta emot för det FOTBOLL som vi fick uppleva igår. Det var en otrolig spänning när Catania så började sätta Roma under press. Hörna efter hörna inför tokiga fans, medan Inter springer för livet på Ennio Tardini för att rädda sig kvar. Det blev ganska omöjligt för mig att analysera någon av matcherna jag kollade på. Jag hade två matcher streamade på skärmen, inklusive Cagliari - Reggina, och den andra titelrelevanta på TV4 Sport. Jag ville att Empoli skulle klara sig kvar på bekostnad av Catania, men reaktionerna på kvitteringsmålet gjorde det nästan vär det att elefanterna åter räddade sig i sista omgången.

Samtidigt pågick kampen om Championsplatsen. Och Fiorentinas seger satt långt inne. Men det gjordes med stil, bicacleta av Osvaldo. Jag hade annars på känn att det skulle bli kryss i Turin. Orsak? Fiorentina hade fem raka bortaförluster. Kanske skulle de åka på kontringar. Torino och Fiorentina är inte direkt fiender, men å andra sidan kan man misstänka att Torinos president Urbino Cairo skulle pressa tränare De Biasi på att verkligen försöka vinna. Som jag förstår är Cairo en gammal lärjunge till självaste Berlusconi.

Nu gav Torino de lila en riktig match men det blev som det blev. Milan missar Champions League. Jag hade inte blivit ett dugg förvånad om det scenariot uppmålats omkring årsskiftet. Jag är nästan förvånad att de så när fixade det ändå.

Nu är det som det är i alla fall. Milan missar Champions. Och som vanligt kommer jag inte att sakna dem. Lika lite som jag saknade Barcelona och Bayern München när de missade turneringen för första gången på typ 3000 år. Jag förstår inte taknen att "man kommer att sakna ___". Är det inte snarare lite skönt att det blir lite variation i turneringen? Att det inte alltid är exakt samma lag som är med där framme. Det vore ju hur festligt som helst att se t ex Fiorentina framme i semifinal mot Real Madrid eller nåt åt det hållet.

Nåja, Milan kommer att bli grymt farliga nästa säsong. Inte för revansch-snacket. Så enkelt är inte fotboll. Det tar tid att bygga ett nytt lag. Snarare tror jag att Milans fördel kommer att bli att slippa Champions som en sportslig börda. Kolla bara på Juventus den här säsongen. Ett Milan som fokuserar det mesta på ligan kommer att kunna blanda sig in i titelstriden. Särskilt med tanke på att Inter kanske inte kommer att vara lika dominanta. De avslutade inte säsongen inte överdrivet starkt, och flera av spelarna har sett sina bästa dagar, till exempel Stankovic och Vieira.

Omvänt kommer Juventus att få det svårt nu när man plötsligt måste bekämpa ett tvåfrontskrig.

Därför skulle jag tro att det blir en trekamp om titeln nästa säsong, mellan Milanolagen och Roma. Kanske är det Romas tur den här gången? Men då måste man köpa en bra renodlad forward. Suazo vore nåt att prova. Inte samma målsinne som Vucinic, men klart mer kompetent i övrigt.

Inga kommentarer: