onsdag 31 mars 2010

Kommentar på 30 mars 2010

"Herregud... Snacka om att det är uppenbart vilket lag som kommer att gå vidare från det här".

Ungefär så lät det från mig under första halvlek mellan Bayern och United. De sistnämnda visade åter sån behärskning och elegans i spel på bortaplan mot europeiska giganter (även om varken Milan eller Bayern håller den allra högsta kvaliteten för tillfället), medan Bayern verkade mest taget av att behöva möta en typ av motstånd som man aldrig gör hemma i Tyskland där man är störst och känner sig störst.

Ungefär en timme senare kan man konstatera att United ligger riktigt illa till nu. Vilket mål för övrigt av Olic! Snacka om att sno en seger i dubbel bemärkelse. Riktigt kylig avslutning i ett sånt läge.

Jo, United är fortfarande favoriter 55-45 i mina ögon. De brukar alltid göra mål ganska tidigt i Champions, på Old Trafford, och ett sånt kan göra resan ganska så behaglig. Men en sån här press på den här nivån har de inte haft sen ungefär tre år tillbaka, när Roma vann med 2-1 på Olimpico, för att därefter bli helt pulverisat på Old Trafford. Exakt samma resultat nu, men då var känslan mer positiv eftersom man hade lyckats göra mål, snarare än att de leda matchen i 75 minuter, och sen tappa den helt och hållet på matchens sista spark.

Bayern har ena benet i semifinalen och särskilt om de kan få tillbaka Robben, då kan de bli hur giftiga som helst.

Och det är bara att välkomna med tanke på hur sjukt stabila United har varit under de senaste åren. Det öppnar upp returen som fan. Och jag tror nog att jag hellre skulle se Bayern vidare för omväxligens skull. Men om de vinner hela turneringen, då kommer det där vidriga offsidemålet mot Viola, som den natten fick mig att må illa, bli cementerad för alltid, i kraft av ökad betydelse för turneringens utgång senare.

Vad gäller potentiella motståndare i semin, fick jag rätt om Lyon. Det är inte helt på sitt plats att jag nu ska kritisera folk eftersom min känsla inte var så jädrans konkret, men jag måste ändå säga att det förvånar mig att så få verkade se detta komma. Det var så många som sa att Bordeaux skulle greja detta tack vare en stark defensiv och ett starkt grundspel och så vidare. Och därmed skedde en underskattning av rutinens betydelse. Lyon som har varit en av de mest frekventa lagen i turneringen den senaste tioårsperioden, har länge känt sig som vinnarlaget i Frankrike och en bruten titelsvit förändrar inte allting. Rutin och självförtroende såhär långt i turneringen verkar till slut bli avgörande.

Om det låter som att jag tar ut Lyons avancemang i förskott så beror det på att... Jag egentligen gör just det. Jag vet rationellt att fajten definitivt inte är över, men jag trodde på Lyon innan, och jag tror att de kommer att göra mål i Bordeaux. Kanske släpper de in tre, men på något sätt kommer de nog att ro hem detta ändå.

* * *

Slutligen ska jag bara kommentera det här med att AIK:s Eguren och Pavey får ännu en matchs avstängning för sina röda kort i den komiskt eländiga matchen mot BP för några veckor sen.

I och med att det finns mycket med AIK som stör mig, att jag tycker att Bojans falskt retoriska vi-mot-dem-snack är urlöjligt och att jag brukar då och då nämna det i bloggen, vill jag just på den här punkten uttrycka att det bestämda är helt fucked up, som man säger.

Eguren filmar till sig en andra varning och blir därmed utvisad och en matchs avstängning. Varför ska han få en till? Jag fattar inte. Det finns massor med spelare som varje vecka kommer undan med filmningar. Varför fokuserar man på att straffa den som redan blivit straffad?

Och i falled med Pavey så håller jag med om att smällen på målisen bör ses i ljuset av att Pavey var före i situationen. Möjligen kan man tycka att det är farligt spel, men då har han just fått en direktutvisning, och det är väl gott nog? Så pass våldsamt var det inte att det ska ge ytterligare en utvisning?

Konspirationsteori #1: Det hela är medvetet iscensatt av förbundet för att dämpa misstankar kring dess band med AIK. Nu kan Bojan fortsätta leka bandiera för de ytliga genom att hänvisa till ännu ett exempel på hur alla i Sverige vill att det ska gå dåligt för AIK, och så vidare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: