torsdag 28 maj 2009

Vidic the Great

På golvet vid en hållplats låg en nedskräpande Metro. Innan bladet med dess spel/sport-sektion vände lade jag skon över det för att se vad det stod. Nebosja Novakovic ansåg att Man United skulle vinna finalen, och att den avgörande punkten var att Barca inte har någon Nemanja Vidic.

Jag gillar inte efterhandskonstruktioner, så det här ska inte tas som ett hån mot Nebo, men det är ju lite lustigt. Barca vann matchen mycket för att man gjorde det första målet, vilket tillät dem att trilla boll utan press på att göra mål. Målet kom till på att Eto'o totalt grundlurade en viss... Nemanja Vidic.

Tack Barca för den käftsmällen mot Viasat. För en gångs skull slapp hörde man inte en enda gång något om den engelska dominansen i Champions, följt av en massa klyschor om hård press och så vidare.

En av det tidiga 2000-talets absolut bästa anfallare, Thierry Henry, har nu äntligen vunnit Champions League. Stort grattis till honom, även om jag blir frustrerad över hur värdelös han är på frilägen. Alltid samma klena avslut. Sen är han ganska humorlös, men vissa människor har rätt till det. Saint Deins-Henry. If you can't beat them, join them, om man ska vara lite elak (för tydlighets skull, Henry är från förorten Saint Denis som vad jag förstår inte har något att skryta med förutom Stade de France, där Henry råkade spela sin första Champions-final med Arsenal för tre år sen, då han förlorade mot Barcelona).

Tack Platini för att du ratade det där jävla podiet. Det finns inte mycket till hopp mot calcio moderno, men gubbar som Platini gör i alla fall ibland lite motstånd. Det är bra nog det.

Tack Barca för att ni räddade lite av Championssäsongen för mig. Efter alla tidiga motgångar där alla matcher gick emot min hjärta, fick jag ändå en slutsegrare som jag verkligen respekterar.

Xavi är nu definitivt en av mina absoluta favoritspelare.

Imorgon väntar en något större match; Syrianska - IFK Norrköping.

Inga kommentarer: