måndag 28 september 2009

Det optimala EPL, del II

Everton
För några år sen låg etta i den engelska högsta seriens maratontabell. Det är över 20 år sen som Everton var ett topplag i Div 1/PL. Den kombinationen är storheten med Everton. Det visar att de ligger där de gör på grund av den långa historia de har. Det betyder också att de är ett av de lag som lidit mest av den moderna fotbollens utveckling. Det säger också att de kommer från en fantastisk stad. Tvåa i maratontabellen var Liverpool FC.

Leeds United
Vackert på alla möjliga sätt. Förutom när man se till vilka lag det är som verkligen besöker Elland Road.

När Leeds vann den sista upplagan av Division 1 kom det lite från ingenstans. Varken före eller innan var de en av Englands största klubbar. Men på den tiden gick det att komma långt med ett bra lagbygge. Så Howard Wilkinson fick ihop någor bra på Kelly, Wallace, Speed, Strachan, Batty, och skyttekungen Chapman.

Sen höll David O'Leary på att bygga något enormt. Men en dåre som inte hade koll på ekonomin förstörde allt. Hade de bara varit lite mer försiktiga så kanske LUFC kunnat hindra bildandet av The Big Four.

Jag är ändå övertygad om att det bara är en tidsfråga innan de återkommer till högsta serien. Leeds som stad är tillräckligt stor för ekonomiska förutsättningar.

Liverpool
Egentligen ingen kommentar. Det borde egentligen inte vara möjligt för ett lag från en stad som Liverpool att konkurrera med Barcelona, Real Madrid, Inter, Juventus etc. Men, som alla vet, You'll Never Walk Alone.

Manchester City
Har egentligen varit en ganska löjlig förening under hela 2000-talet. Men det bryr jag mig inte om. Jag bryr mig bara om att de var grymma i början av 90-talet, med Nial Quinn och David White som radarpar. Och att det kändes inte så snyggt när United sprang om med hästlängder. Jag har fortfarande inget emot klubben. Jag saknar Maine Road och Citys karaktär som outsidern utan pengar och glamour. Nu spelar de på en tråkig arena med äckligt mycket cash i kassan. Så får det vara. Det känns på något sätt som att de åtminstone har förtjänat lite framgång.

Manchester United
Brukade hata dem. Sen kom Chelsea och visade att det är rätt viktigt ändå att ha en historia. Kommer aldrig att gilla United, men det är klart att de hör hemma i högsta serien. Tycker också det är kanon att de fortfarande spelar på Old Trafford, mig veterligen utan några närstående planer på att bygga nytt. Renovering är ett mycket bättre recept.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: