söndag 21 mars 2010

^29

En seger över Napoli behövde Milan för att gå upp i serieledning. Mitt grundtips inför omgången var kryss på San Siro, så jag är inte förvånad, men det går inte att bortse från storheten i att det var så nära att Milan gick upp i serieledning i mars. Jag vill påminna om att bortsett från de första 5-10 omgångarna aldrig hänt att något lag än Inter har haft serieledningen efter Calciopoli.

I veckan kommer annars båda lagen att vinna sina matcher (hur motiverade är Parma egentligen?), vilket gör att skiftet istället kan falla in nästa helg, då Inter har en mycket jobbig match borta mot Roma.

* * *

... Roma som alltså har en realistisk chans att vinna ligan. Det känns helt absurt. Visst har laget varit den solklara utmanaren till Inter för inte så längesen, men att verkligen vinna ligan brukar ju Roma inte göra så ofta. Det är 9 år sen det hände sist, så det börjar nog kittlas hos deras fans. Jag själv tycker mest att det vore helt osannolikt, och faktiskt rätt kul även om jag nuförtiden inte har de Romasympatier som ajg en gång i tiden hade.

* * *

Som Cagliaritano skäms jag över 0-2 hemma mot Lazio. Det var den första hemmaförlusten på ett halvår och första gången på hela säsongen som vi lämnade Sant'Elia mållösa. Det hade jag kunnat bjuda på, men det värsta av allt är ju att bottenstriden blev så mycket mindre intressant än vad den kunde ha varit.

Och jag kan faktiskt inte utesluta möjligheten att det var lite uppgjort mellan de båda klubbledningarna att Lazio skulle få lite hjälp. Europatåget kändes lite avlägset ändå. För det var en ganska bedrövlig insats av Cagliari. Ibland såg man lite vilja i alla fall, men kanske var inte alla med på noterna om uppgörelsen?

Eller så överdriver jag lite.

På onsdag möter i alla fall Lazio Siena på hemmaplan i en hyperintressant match som kan bli helt avgörande för fortsättningen i den striden. Normalt borde Lazio vara skyhöga favoriter, då man får chansen att drämma till Siena i en sexpoängsmatch på hemmaplan. Men nu råkar just Siena vara i kanonform.

Cagliari i sin tur möter Atalanta som höjde sina aktier idag med en tung seger mot Livorno. Det är nästan så att jag hoppas att vi lägger oss och kompenserar lite för det vi gjorde idag.

* * *

När Sampdoria mötte Juventus på Luigi Ferraris såg vi Antonio Chimenti i ena målet, och Marco Storari det andra. Två killar som 2006 respektive 2008 såg till att hålla Cagliari kvar i Serie A.

Chimenti gjorde bort sig lite i det avgörande skedet, och man tycker lite synd om killen med tanke på vad han gjorde på Craven Cottage i torsdags.

Desto roligare att Samp nu skaffade sig en mycket mer realistisk chans att nå Champions än vad som var fallet innan matchen.

Inga kommentarer: