söndag 28 mars 2010

Toppstriden, och Vicente

Aight, jag fick fel. Roma lyckades vinna matchen. Nu är det inget skämt längre. Inters ligatitel är på allvar hotad och det här kommer att tända Milan inför deras kvällsmatch mot Lazio idag. Och de lär vinna den.

Själva matchen blev något av en besvikelse, eftersom den ständigt hackades av en massa frisparkar, många av dem onödiga, många av dem från Inter på Romaspelare.

I första halvlek fick Inter aldrig igång något spel, och för det ska Roma ha en eloge.

I andra så blev det lite fart och Militos kvittering kom inte som en blixt från klar himmel direkt. Och här hade Inter normalt malat ner Roma inför de resterande 25 minuterna och förmodligen vunnit matchen, om inte Roma fått det där målet, mycket skickligt inslaget av Toni, men lite tursam i sin upprinnelse.

Och lika bra var väl det, så att vi inte fick en massa tjafs om domarna, i och med att Inters mål faktiskt aldrig borde ha tillkommit, då Pandev, som bedömdes som inte påverkande ur offsideperspektivet, till skillnad från Milito som var flera meter offside, också stod någon halvmeter på fel sida. Dock så var det ju i andraläget som det blev mål, så jag vet inte om det hade varit befogat att avskriva hela målet som världens orättvisa.

Men nu behöver vi alltså inte ens ta den diskussionen.

Hade det inte varit för Champions, all fokuseringsskifte och skaderisker som det medför, hade min reaktion varit att Inter kommer att ordna det här ändå, för att de är det bästa laget i Italien när det kommer till kritan.

Men jag har kollat på det återstående schemat och är säker på att det här inte kommer att avgöras förrän den sista speldagen.

Notera för övrigt att Romas seger innebär i praktiken gav 4 poäng, eftersom man nu ligger före Inter i inbördes möten. Omvänt hade blivit om Milito hade satt sin chans (utsidan av stolpen) på övertid. 2-2 hade gett Inter den fördelen tack vare fler gjorda bortamål.

Fast det kan ju bli annorlunda om båda lagen hamnar på samma poängantal som Milan. Då blir det en tabell över alla sex matcher lagen emellan.

Jag ska givetvis gå igenom match för match för de tre lagen för att redogöra för mitt tips, vilket jag redan nu kan avslöja; att Inter kommer att vinna ligan i år också. Mer om detta imorgon kanske.

* * *

En notering från spanska ligan är att yttern Vicente spelade för Valencia igår mot Real Zaragoza. Hur mycket vet jag inte, men han var med i alla fall.

Det väckte en hel del vemod hos mig, som det alltid gör när jag tänker på hur tiden bara flyger förbi. Jag minns Vicente från Championsässongen 2000/01, när han fixade 1-1 för Los Che borta på Old Trafford, där det då Hector Cuper-ledda Valencia säsongen innan hade fått åka hem med 0-3 i baken.

Då var han ett jättelöfte. Nio år senare känns det som att han är väldigt bortglömd för folk som inte följer spansk klubbfotboll på nära håll. Från att i början av 2000-talet ha varit ett av lagets stjärnor, är han nu ingen som kommer på tal när man diskuterar Valencias trupp. Och det har nu gått nästan ett helt decennium sen han slog igenom. Det är skadebekymmer som gjort honom lite anonym under den senare hälften av 2000-talet.

Så de gånger hans namn ploppar upp igen känns det lite overkligt för mig. Och att han blivit bortglömd tycker jag är lite extra synd eftersom han varit klubben lojal under alla dessa år. Man vill ju att sånt ska belönas.

Men nåja. Det finns värre öden i livet och Vicente lär inte behöva söka jobb när karriären väl är över, om man säger så. Och även om han förmodligen kommer att vara lite smådeprimerad över att fotbollsdrömmarna knappt uppnåddes, att han aldrig fick vara med på riktigt under det som skulle ha varit hans bästa fotbollsår, kunde allt ha varit mycket värre.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: