onsdag 10 mars 2010

Astronomiskt

Herrejösses. Ribban höjdes astronomiskt i sommar. Men det gick ändå inte.

När Zlatan inte verkade kunna vinna sin Champions, var det många som talade om att han borde gå till en vinnarklubb som Real Madrid så att han kan vinna den turnering som han mest av allt vill vinna.

Idag åkte samma vinnarklubb ur Champions Leagues åttondelsfinal. För sjätte säsongen i rad!

Ett galaktiskt misslyckande för galaxerna i Real Madrid. Ett snuskigt lågt bottennapp. Brakfiasko. Platt som en pannkaka. Överjävligt dåligt i jämförelse med de resurser som finns. Jag kan inte fatta att det har hänt. I framtiden kommer småungar att bläddra i arkivsidor om Champions historia och se att Real Madrid från och med början-mitten av 2000-talet fram till 2010 ständigt saknas i de stora sammanhangen när det drar sig till Europaspel. Det här ska inte finnas på kartan egentligen om man tänker efter hur många storstjärnor som spelat i klubben under samma period.

Häromdagen satt jag och förundrades över hur snabbt vi alla har vant oss vid att Kaká och Cristiano Ronaldo spelar i en och samma klubb. Att Real Madrid ungefär fördubblade sin Figo-kupp från 2001 under en sommar.

Och idag är de alltså utslagna i CL-åttondel, igen. De skulle spela final hemma på Bernabeu, och så är de redan utslagna.

Min skadeglädje vore helt enorm om det inte var för att det nu är bättre upplagt för Man United och Chelsea att ta sig till finalen (inte för att jag kallt räknar med Chelseaavancemang från åttondelen, men den är rätt trolig). Det vore bara typiskt att Lyon går och blir lejonmat åt några engelska giganter i kvarten. Kanske till och med mot Arsenal, för vilka mina sympatier krymper för varje dag som går (mest på grund av det som händer omkring klubben än på plan).

Sett till andra halvlek är det annars ett under att Lyon bara fick hål på marängerna en gång. Chanserna radades upp redan i underläge, och när Real Madrid sen blev desperat efter kvitteringen, blev det ännu värre.

Att Lyon gjorde ett mål är inte särskilt förvånande. Det som är mer förvånande är att Real Madrid bara gjorde ett.

Som sagt, jag ser det mer som positivt än negativt, men glädjen är inte total. Men jag kanske resonerar om ifall Lyon på ett magiskt sätt lyckas besegra United eller Chelsea också.

Notera för övrigt att klubben som gav Real den här kallduschen är densamma som Karim Benzema lämnade för att toppa Florentino Perezs berg till sommarmercato.

Och att vi med allra största sannolikhet får två franska klubbar i kvartsfinalen av Champions.

Och att jag slipper affischpojken Cristiano Ronaldo från resterande månader av Champions. Oj, så härligt. Inget ont om killen som person, men jag har fått nog av hans så kallade stjärnglans, eftersom jag aldrig varit ett stort fan av hans spelstil.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: