måndag 29 mars 2010

Så kommer det att gå i titelstriden

Okej, som jag skrev igår är det dags att tippa utgången av ligastriden. Nedan följer omgång för omgång och lag för lag av de inblandade, och mitt tips om hur det kommer att sluta.

Omgång 32

Inter: Bologna (h)
Här räknar jag kallt med tre nya poäng för Inter. Bologna har haft en fantastisk vårsäsong, men de senaste omgångarna har man tappat flytet som innan gjorde laget så svårslaget. Hemma på San Siro är det bara tre poäng som gäller.

Roma: Bari (b)
Mycket svårtippat, men jag tror på kryss här. Bari borde ha tappat motivationen för några veckor sen, men har istället hittat toppformen och hemma på San Nicola tänker jag mig att de kommer att bli för svåra för Roma. Jag kan naturligtivs ha fel, men är det någonstans Roma kommer att tappa poäng under de resterande matcherna, så är det bland annat här.

Milan: Cagliari (b)
Milans trupp mot Lazio såg så otroligt svagt ut att man får vara nöjd med kryss. Till matchen mot Cagliari återfår man Pirlo och Ronaldinho, men jag tror ändå inte att det räcker. Det håller inte att ha killar som Favalli i backlinjen och Inzaghi som startman. Med Nesta och Pato borta tappar Milan mycket, och man har inte rätt folk för att stänga igen matcher. Cagliari kommer att få kontringschanser, är hemmastarkt, och även om det är sisådär med motivationen, tror jag att man vill ge fansen en fest när ett storlag som Milan kommer på besök.

---

Ställning efter omgång 32:

Inter- 66p
Roma- 63p
Milan- 61p

Omgång 33:

Inter: Fiorentina (b)
Inter har efter Calciopoli alltid haft det ganska enkelt mot Fiorentina, men här tror jag att det kan bli ett stopp för det. Man kommer till den här matchen efter en resa till Moskva, och hur man än mår efter den matchen (läs gått vidare eller inte), kommer man att vara lite tröttkörda. Bredden finns, men Mourinho är inte den som roterar i onödan så frågan är hur mycket de kan göra mot ett Fiorentina som hittat formen även i ligan efter sortin mot Bayern. Jag tippar kryss här.

Roma: Atalanta (h)
Svår match. Atalanta lär fortfarande ha en okej chans på nytt kontrakt när matchen spelas. Men Roma på hemmaplan med fullt fokus tar det här utan större bekymmer. Seger.

Milan: Catania (h)
Möter vårens lag i Serie A, men Catania har börjat bli så bekvämt, och beroende på skadeläget hos Milan, bör man ändå vinna den här matchen, även om jag tänker mig att det blir med uddamålet.

---

Ställning efter omgång 33

Inter- 67p
Roma- 66p
Milan- 64p


Omgång 34

Inter: Juventus (h)
Just nu är det klasskillnad mellan lagen, men Inter har faktsikt haft det rätt körigt med Juventus även efter Calciopoli, av den enkla anledningen att Juventus hatar Inter och skyller Calciopoli på Inter, och ser sig själva som ett offer för Calciopoli som en komplott iscensatt av Massimo Morratti för att ta ner Juventus från tronen och föra upp sitt eget lag dit. Till och med i höstas, när Juve precis hade börjat komma i sin formsvacka, var matchen mot Inter i Turin en av få som man vann under en lång period. Mötet på San Siro blir den första på väldigt länge där ingen förväntar sig något av Juventus, och det kommer att passa laget utmärkt. Äntligen kommer fotbolls-Italien att släppa deras bollar, om man säger så. Och matchen kommer att spelas en halv vecka innan Inter med ganska stor sannolikhet spelar den första delen av Champions-semin (jag upprepar att CSKA kommer inte att bli en dans på rosor, men chansen måste ses som mer än hälften för Inter). Kort sagt, jag tror det blir kryss här.

Roma: Lazio (b)
Lazio bör ha rett ut sin situation i botten när detta spelas, men inget får Lazio att prestera bättre mot Roma än när man själva är långt ifrån rampljuset medan storebror har allt att förlora. Lazio har vunnit de tre senaste hemmaderbyna mot Roma, och jag tror inte att de förlorar här. De kan lika gärna vinna igen, men kanske är det dags för Roma att åtminstone bryta förlustsviten. Kryss?

Milan: Sampdoria (b)
Här börjar Milans lite mardrömsaktiga slutschema, och årets upplaga av Milan har inte tillräckligt med bredd för att åka till Genua och plocka tre pinnar mot ett taggat Sampdoria, som fortfarande lär ha en del att spela för, och som liksom många andra lag inte kommer att tappa motivationen när ett storlag som Milan kommer på besök. Det kan rentav bli förlust, men vi utgår från kryss här.

---

Ställning efter omgång 34:

Inter- 68p
Roma- 67p
Milan- 65p


Omgång 35

Inter: Atalanta (h)
Även om Inter eventuellt är inne i en period där man spelar några av sina största matcher på väldigt länge, är det mycket möjligt att Atalanta är halvt avsågat när detta spelas, vilket inte kan vara bra för lagmoralen. Dessutom är Inter väldigt starka på hemmaplan, och bör helt enkelt vinna en sån här match när det är ett måste.

Roma: Sampdoria (h)
Sampdoria är inte lika bra på bortaplan, och när man inte för matchen så får man står där med sitt ganska svaga försvar, vilket man inte kommer långt med. Iskallt Romaseger.

Milan: Palermo (b)
Championsjagande Palermo på Sicilien kommer att bli för svårt för Milan. Rosaneros snabba passningsspel offensivt kommer att passa det tröga Milan illa, och det är nog ingen slump att Miccoli och gänget vann mötet på San Siro i vintras. Jag tror att det blir torsk för Milan här.

---

Ställning efter omgång 35:

Inter- 71
Roma- 70
Milan- 66

Omgång 36

Inter: Lazio (b)
Fram till våren 2005, om jag minns rätt, så var Lazio Inters mardrömslag. Det tog nästan ett decennium för Inter att kunna besegra Lazio, men efter att sviten bröts har det varit nästan tvärtom. Inter har haft lätt för Lazio. På Olimpico lär det inte bli lätt. Men det blir intressant att se hur Lazio reagerar. Vill man spela hem ligan till Roma? Jag tror på allvar att för den som bor i Rom så kommer dessa tankar att vara ett störande moment och att det därmed kommer att påverka laget negativt. Vill man besegra ett lag som Inter vill man bara ha raka rör. Inte tvekan, vilket per automatik kommer att ligga i luften, för det vore en pina för Lazio att ha rivalen som ligamästare hela sommaren. Inter kan vara lite tröttkört om man har varit med i Champions, men behöver å andra sidan inte vila spelarna inför fortsättningen, då man antingen har åkt ur eller har flera veckor kvar till finalen i Madrid. Jag tippar därför att Inter vinner.

Roma: Parma (b)
Parma har inget att spela för och Roma är under Ranieri också ett bra bortalag, så jag tror att de vinner här. Inte nödvändigtvis enkelt, men det skulle ändå förvåna mig om de inte står som segrare efter 90 minuter.

Milan: Fiorentina (h)
En mycket tuff match, där Gilardino får chansen att definitivt släcka sitt gamla lags titelchanser. Det kan han mycket väl göra, men även om Milan inte har gjort sig kända för att vara bäst när det gäller den här säsongen, tror jag att man kommer samla krafterna och vinna här i den näst sista hemmamatchen för säsongen.

---

Ställning efter omgång 36

Inter- 74
Roma- 73
Milan- 69


Omgång 37

Inter: Chievo (h)
Chievo har mest börjat fega till sig kryssar mot andra bekväma lag och kommer inte ha något att spela för. Inter har äntligen fått vila en hel vecka och hemma på San Siro tappar man inte mot Cheivo. Seger i lagets sista hemmamatch för säsongen.

Roma: Cagliari (h)
Hade varit en tuff match för Roma fram till februari månad, men Cagliari visade idag att man redan har gett upp, och på bortaplan där man inte behöver underhålla fansen, lär man satsa på att lufta bänkvärmare och talanger. Lägg därtill att man förlorat alla bortamatcher mot Roma sen man tog klivet upp till Serie A igen. Stensäker seger för giallorossi.

Milan: Bologna (b)
Det här beror främst på om Bologna har något att spela för eller inte. Chansen finns att de teoretiskt måste täppa till. Milan i sin tur lär veta att seger ändå inte lär räcka för att vara med i titelstriden inför sista omgången. Om Bologna har något att spela för tror jag inte att Milan vinner. Om Bologna bara har att tacka publiken för året, då tror jag ändå att det kan bli svårt för Milan. Men om Milan går till halvtidsvila och vet att det står 0-0 i Milano till exempel, och det sistnämnda gäller för Bologna, då tror jag att de kan vinna. Men eftersom de har potentialen och det kan vara relevant för en diskussion om vem som vinner ligan, ger jag Milan segern. Dock så tar drömmen slut för Milan här, rent matematiskt, med tanke på tipsen ovan.

---

Ställning efter omgång 37:

Inter- 77
Roma- 76
Milan- 72


Omgång 38:

Inter: Siena (b)
Lite typiskt Inter är det att under alla dessa år som man vunnit ligan, har man aldrig fått avgöra den på hemmaplan inför hemmafansen. Den första, som för övrigt var lagets första scudetto på 18 år, togs just på Artemio Franchi i Siena, våren 2007. När den här matchen spelas bör Siena vara redan klart för Serie B. Allt annat vore en mindre mirakel. Det blir i så fall första gången i klubbens historia, då man aldrig hade spelat i högsta serien förrän 2003. Så det kommer att vara en vemodig eftermiddag för Sienaborna. Sen är frågan hur mycket bitterhet som finns mot Inter. Siena är en samarbetsklubb med Juventus. Och för smålagen är det alltid en ära att få sätta käppar i hjulet för storklubbarna. Men frågan är också om det räcker för att stoppa lagmaskinen Inter. Det tror inte jag. Kan bli svårare än man tror, men jag tror det finns tillräckligt med så kallade vinnarskallar i detta Inter för att särka hem den fjärde raka scudetton.

Roma: Chievo (b)
Chievo har varit ett lag som Roma inte haft några problem med. Roma kommer att göra sitt och vinna matchen.

Milan: Juventus (h)
Milan är redan borta från titelstriden och har absolut ingenting att spela för. Men matchen kommer att vara grymt intressant eftersom Juventus förmodligen kommer att slåss för en Championsplats med näbbar och klor. Men kommer Milan att lägga sig i ett sånt prestigemöte för det? Jag tror inte det. Jag tror till och med att Milan välkomnar att Juventus missar Champions. Det kommer att gynna dem i nästkommande säsong när Juventus inte kan locka till sig lika många storstjärnor. Men det kanske inte räcker till för att tända spelarna. Jag tror inte att Milan förlorar, men kanske ett poängtapp.

Slutställning

Inter- 80p
Roma- 79p
Milan- 73p


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: