söndag 7 mars 2010

Ibra och Serie A

Först lite svensk fotboll. Och nej, det handlar inte om hur Bojan Djordjics förutsägbara nonsens i TV4:s studio.

Det handlar om väldigt märkliga saker, som naturligtvis måste drabba en klubb som IFK Norrköping.

Fotbollsspelare har ibland hamnat i trubbel på grund av festande och supande. Men den här gången handlar det om real greaseball shit (eller inte). Pistolrån i en villa. Pekings unge talang Armando Ibrakovic, som alltså har både Maradona och Zlatan i sitt namn, har i princip fått slut på sin karriär redan vid 21 års ålder. Han har redan erkänt rånet. Han ska ha varit narkotikapåverkad vilket förklarar en del kanske. Han blir den andre IFK:aren från de senaste åren som hamnar i kläm med lagen. Den andre tänker jag inte nämna, eftersom nyheten inte läckt ut på samma sätt. Spelaren var inte lika lovande, så det lyckades sippra undan. Eftersom jag inte är säker på om han var skyldig, tänker jag hålla käften. Men det rörde sig mer om att ha relationer med minderåriga.

Nåja, jag antar att det låter som att jag är besviken ur ett IFK-perspektiv, att klubben går miste om en talang. Men det är mest ironin jag berör där. I helhet tycker jag bara att det är sorgligt att en ung och lovande Norrköpingskille inte når ända fram.

* * *

Förra veckan lyckades Genoa åka på fyra mål bakåt mot Bologna. På hemmaplan. Idag åkte man till San Siro och höll nollan mot Inter. Den såg jag inte komma.

Bologna besegrade Napoli, vilket bekräftar två saker. Att Bologna har ett jävla flyt just nu. Och att Napoli är ur form. Ingen seger på en månad och problem med målskyttet.

Och med tanke på att Juventus vann på Franchi igår, känner jag mig rätt säker på att det blir precis så tråkigt som många förutspådde. Att Juventus trots allt tar fjärde platsen. Jag bara väntade på att Napoli och Palämmå skulle dra ifrån, men där Juve ett tag låg sju poäng bakom Napoli, är man nu tre poäng före. Snabbt har det gått trots att Juventus fortfarande inte hittat storformen. Och trots att Manninger agerar som en klantskalle match efter match.

Fiorentina räknar jag helt bort från Europaspel redan nu. Deras enda chans är att vinna Champions. Och i och för sig tror jag att den chansen är större än att knipa en fjärdeplats i ligan.

Sampdoria besegrar Lazio. "Intressant" att blucerchiati nu är Juventus värsta konkurrent om fjärdeplatsen. Jag tror i och för sig att Palermo och Napoli kommer att gå om innan säsongen är över, men ändå... Vem hade trott att laget skulle studsa tillbaka efter den väntade nedgången i höstas?

* * *

Mest är jag oroad över bottenstriden i Serie A. Den brukar vara riktigt het nuförtiden, men nu är chansen ganska stor att det blir ett stort glapp mellan lagen över- och under strecket. Atalanta fick "bara" 0-0 hemma mot Udinese i eftermiddags, vilket gör att det nu mest är upp till Livorno att vara länken till Lazio över strecket. Tre poäng är skillnaden nu och nästa helg tror jag att det utökas till minst fem poäng, när Lazio troligen besegrar Bari hemma, medan Livorno får det tufft hemma mot Roma.

Bologna, som av många rankades som en stark nedflyttningskandidat har redan skrapat ihop 34 poäng. Vi är bara i början av mars och redan är Mihajlovics gäng blott sex poäng från den magiska gränsen för nytt kontrakt. De närmaste månaderna kan de lika gärna luta sig tillbaka och glassa, för det är hela 11 poäng ner till strecket. Jag är minst sagt förvånad över detta.

Sen är ju Catania och Udinese båda väl starka för att tappa sina försprång till Livorno.

Så vi får väl hoppas att det blir revolution i proletärstaden Livorno. Så att vi åtminstone får en nedflyttningsstrid värd namnet.

Edit; Jag inser i efterhand att jag tappade bort Palermo i ligan lite. Hur det gick till vet jag inte. Men de ligger före Juventus, och eftersom jag trott på de rosa hela vintern, är jag beredd att modifiera mitt uttalande om Juve och fjärdeplatsen, och att Samp skulle vara värsta utmanaren är nästan att betrakta som ett faktafel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: