söndag 20 november 2022

Inför: Grupp A

Qatar
Ecuador
Senegal
Nederländerna

Jag ser gruppseger för Nederländerna följt av ett ovisst trelagsrace om andraplatsen. Alltså en jämn grupp med fin global representation och utan slagpåsar.

Nederländerna brukar alltid leverera i gruppspelet och inget tyder på att den tiden är förbi. Jag är skeptisk till om man kommer att gå långt men gruppseger tar jag för givet. 

Senegal ser ut att bli av med Sadio Mané vilket är ett stort minus men det kan säkert tvinga andra spelare att ta ansvar. Man kommer hit som regerande mästare i Afrikanska mästerskapet och sist man gjorde succé i VM för 20 år sen var det också en sådan framgångsrik vinter man hade bakom sig. Silver den gången. 

Ecuador är som vanligt ett anonymt lag. Det går aldrig att komma ifrån att höghöjdsfördelen i det sydamerikanska kvalet försvinner när man tar sig till VM. Så har det i stort sätt varit tidigare. 2006 lyckades man ta sig förbi gruppspelet men motståndet var också något sämre. Är hursomhelst inget dåligt lag och kan givetvis gå vidare. Om jag ändå måste tippa tror jag på sorti här i Grupp A. Men likt Senegal kan det bli allt från 0 till 6 poäng.

Och så Qatar... Asiatiska mästare sedan 2019. När man fick värdskapet var vi alla säkra på att de skulle värva ihop ett landslag med neutraliserade sydamerikaner och dylikt men så har det inte blivit. Det är ett inhemskt landslag och samtliga kommer från den egna ligan. Pengar och tid utan kvalspel har gett möjligheten att få de optimala förberedelserna. Jag ser fram emot svaren om ungefär var det här laget ligger kvalitetsmässigt om några timmar när premiärmatchen drar igång. Hemmanationer brukar alltid ta sig vidare men det finns också ett ganska färskt exempel på ett litet misslyckande i Sydafrika 2010.

Inga kommentarer: