lördag 26 november 2022

Inför (och efter): Grupp E

Spanien

Japan

Tyskland

Costa Rica


På förhand en av de minst intressanta grupperna i mina ögon. Två starka mot två svaga är aldrig en rolig kombination. Många alibimatcher utan spänning. 

Spanien har blivit det gamla Spanien igen. Inte spelat mästerskapsfinal på 10 år nu. Har inte den typen av trupp med spelare som andra lag är svartsjuka på. 

Spanien  är i dessa dagar den stornation som berör mig minst . Där jag hos Tyskland och Frankrike ser fram att se lite mer av de spelare som jag mer hör talas om än jag sett, har Spanien förstörts lite av det så kallade "Spanienrunket".

När jag säsongen 99-00 började följa den spanska ligan var det helt nytt här i Sverige så det hade inte byggts upp en bas av svenska supportrar. Utöver Real Madrid och Barcelona fanns knappt fans och representanter medialt.

20 år senare är läget annorlunda och det bara är något påfrestande att skåda det som utomstående. Nejmdroppande av DANNIPAREJO och FÄRRANTÅRRES hit och dit. Jag orkar inte. Den allra västa syndaren är förstås en viss chilenarsvensk som tränar BP:s damer och som gett sig fan på att i bråkdels sekunder shapeshifta och uttala spanska namn exakt som de skulle uttalas i Spanien eller åtminstone delar av den spranskspårkiga världen. Pethri... Balberde... Och sånt. Jag orkar inte.

Och därför är jag ingen bra bedömare av Spanien.

Tyskland... Kommer till VM med två misslyckade turneringar bakom sig, med ny tränare efter 17 år med Joachim Löw. Rekryteringen av Hanse Flick verkar ha gått stabilt till och jag hör att vissa höjer varningens finger för die mannschaft. Jag kan se det men vill påminna alla om att Tyskland som fotbollsnation fullständigt mördat den kultur som rådde som fick oss att säga att "tyskar är tyskar". Någon maskin som bara ångar på är det sannerlingen inte. Tvärtom är det nog det mest klena landslaget av de stora. Roligare att titta på, mer sympatiska spelare, men noll vinstgaranti.

Japan är alltid ett frågetecken. Är ofta svagt i kvalet men hur övertygande som helst i slutspelet... Och sen när man börjar ta dem på allvar så är de tillbaka till det impotenta lag som vi för första gången såg 1998. 

Costa Rica... Normalt en munsbit i gruppspelet undantaget den där sanslösa insatsen 2014 där man var en straffsparksläggning från att nå semifinal. Räknar kallt med sorti här...

Så... Och så fick vi se en gruppomgång. Där Japan chockar Tyskland på ett sätt som man bara kan i fotboll, medan Costa Rica blir sönderpepprad 0-7 mot Spanien. En förnedring som givetvis är negativt rekord, klart värre än dem... Var det 2-6 mot Brasilien i gruppspelet 2002? 

Och av det kan man säga att ja, läget har absolut förändrats. Vi ska inte räkna bort Costa Rica helt och tro att de blir en munsbit för Japan som många verkar tro eftersom man aldrig lär sig från fotbollshistorien. Men det är ju klart att Japan närsomhelst kan slå Costa Rica. Och då ligger Tyskland oerhört jobbigt till. Förmodligen Game Over. För att behöva gå och vinna på beställning mot Spanien... Min känsla är att man förlorar då, och till och med oavgjort skulle matematiskt inte vara tillräckligt för att komma förbi Japan.

 

Inga kommentarer: