lördag 19 november 2022

Inför: VM 2022

 Mästerskapsdags. Då lever bloggen igen som vanligt. 

Qatar 2022.

Jag minns tillbaka på den där mörka vinterkvällen när Ryssland och Qatar i ett svep fått VM, och de lite mer initierade herrarna i Eurotalk diskuterade grejen. Jag skrev nog till och med om det i bloggen då.

Det finns ett och annat i bloggens historia som jag verkligen... Inte brinner för på samma sätt längre. Saker som jag aldrig skulle ha energi till att skriva. Huruvida mina åsikter har bytt skepnad, det vet jag inte. Jag brukar inte läsa mina gamla inlägg. 

Men den åsikt jag hade om synen på VM i Qatar här i Sverige är i stort sett detsamma idag 12 år senare.

Jag hade dock inte förväntat mig att det skulle bli föremål för polarisering på det sätt som det har blivit i Europa.

Vi har fått nya europeiska giganter byggda på oljepengar från Gulfen sen dess. Manchester City och det så ungdomstrendiga PSG.

Europa har gottat i sig dessa lagbyggen men tycker att det är galenskap att fotboll ska spelas i länderna där pengarna kommer ifrån. Länder som vi politiskt är integrerade med.

The Guardian kom med felaktig statistik om dödsantal och det blev biblisk sanning, trots den sent framkomna korrigeringen av andra journalister.

Den här sältan kring fotbolls-VM gör mästerskapet till - i teorin - det minst slätstrukna mästerskapet sedan 90-talet. Jag gillar att VM inte bara är något som du glider in i stan till med hedonistiskt sinne. Det är lite allvar. Likt Argentina 1978 och i viss mån Spanien 1982.

Dessvärre tror jag att när man väl slår på TV:n för själva matcherna så kommer allt vara sig likt. 

Om vi lista 2006, 2010, 2014 och 2018... Så går det knappt att urskilja turneringarna från varandra. Inramningen är identisk. Det är omöjligt att se var i världen vi befinner oss då allt likriktats. De hemska vuvuzuelorna 2010 förändrar ljudlandskapet men det är allt.

2022 kommer bli likadant. 

Jag har inte riktigt energi för att debattera sakfrågan att VM spelas i Qatar, men kan bara sammanfatta att där det finns en slarvig förutsättning om att globaliseringen för oss varandra närmare så ser jag en motsatt utveckling sedan början av 2000-talet - åtminstone från västvärldens perspektiv - där vi bara blivit mer enfaldiga och arroganta kring vår position på jorden. Vi är mer goda och de andra är mer onda. Vi vet hur det ska vara och de andra är efterblivna nog att inte följa i vår fotspår. Vi vet också exakt vilken den rätta tiden är för vilka åsikter. 

Jag ser i alla fall fram emot mästerskapet. Det kommer inte att vara som på 90-talet men det slår den konstanta glamourfotbollen från de europeiska toppligorna och Champions League, och även EM. Jag önskar att jag hade möjlighet att bara gå in i zonen och titta på 4 matcher på en dag men... C'est la vie.

Det blir hursomhelst VM i en ny region av världen. Efter detta återstår bara Australien för VM-historienss geografiska täckning.

Jag har ingen aning om vilka som bör ses som favoriter. Jag känner inte att något landslag är osårbart. 

Brasilien verkar ha de starkaste spelarna så de om några borde greja det. 

Vi får ta oss an grupperna steg för steg de kommande dagarna.

Inga kommentarer: