tisdag 22 november 2022

Inför: Grupp C

Argentina

Saudiarabien

Mexiko

Polen


Argentina är riktigt uppsnackat den här gången och jag är inte rätt person att ifrågasätta det men... Jag kan bara konstatera att truppen som helhet än en gång inte direkt skrämmer. 

Kanske är det normaltillståndet. Kanske blev jag van under min uppväxt att Argentina hade fenomenala VM-trupper, från 1994 fram till 2006, med peaken vid millennieskiftet då reservlaget hade kunnat vinna VM. 

Men det argumenteras för att det nu råder balans och inga tvivel kring hur det ska spelas och vilka som ska spela.

Sen är det också Argentinas första VM efter Maradona. Med honom utanför plan tog man ingen av de två viktigaste pokalerna fram till förra årets Copa America då han tyvärr var utanför vår värld. Är det ett tecken?

Jag vågar hursomhelst inte fullt ut lita på att Argentina vinner den här gruppen. Jag ser det inte alls som omöjligt att Polen eller framförallt Mexiko snuvar dem på det. 

Polen har ett gäng misslyckade turneringar bakom sig i en tid då många väntat på att de på riktigt ska slå till i någon turnering. Det här är sista chansen för Lewandowskis crew. De kan absolut gå vidare här men jag kan inte se att Argentina eller Mexiko skulle passa dem väl på något sätt. Så, måste jag tippa tror jag det blir en tredjeplats.

För Mexiko har bevisat att man inte kommer närmare att förlora sin svit på gruppavancemang, som nu är uppe i sju raka mästerskap - något som de vid det här laget enbart delar med Brasilien.

Och då är det ändå bortsett från att man på väldigt tveksamma grunder diskvalificerades från VM 1990 i en historia kring otillåtna spelare i U-matcher eller dylikt. Konspirationsteorin är att FIFA ville passa på att få in USA till VM från Concacaf-kvalet för att det skulle vara bra för deras värdskap 1994.

Sist men inte minst VM:s olycksbarn Saudiarabien som alltid lyckas bli förnedrat i minst en match. Med undantag för debuten 1994. 

Nu är det lite på hemmaplan... Kan det hjälpa? Jag vet inte. Men det är lite mindre hemmaplan på så sätt att relationen med den gamla kompisen Qatar på senare gått ner sig så pass att saker som handskakningsvägran inför match förekommit. 


Inga kommentarer: