onsdag 7 december 2022

Åttondelsfinalerna - del 1

 USA:s energi och lyxen att ha allt att vinna räckte inte till mot Nederländerna. Jag trodde att det kunde göra det och hade Pulisic gjort det som ska förväntas av honom efter tre minuter så hade det kanske hänt.

Inget jag sörjer. Vi behöver inte mer baseboll i fotbolls-VM och Nederländerna-Argentina är en klassisk prestigematch som man inte vill gå miste om.

Ful dräkt annars på holländarna som mot den överlag positiva trenden verkar köra på i helfärg fortfarande. En ful gulnad orange dessutom.

* * *

Argentinas seger mot Australien var väntad. Ett roligt möte som tar mig tillbaka till 1993 då lagen möttes i det interkontinentala playoffet. Trots att skillnaden lagen emellan borde varit mindre på den tiden vill jag minnas att det blev 1-1 på kontinentön och 1-0 till de randiga på El Monumental.

Argentinas seger var självklar men med lite oflyt hade det kunnat bli 2-2 och förlängning. 

Även om jag tycker att de har gjort det bra sedan förlusten mot Saudiarabien ser jag inga direkta mästartakter. Tillräckligt bra för att vinna kanske, men bättre än Frankrike och Brasilien? Jag vet inte. 

* * *

England ser fortsatt stabilt ut. Mot Senegal - som gjorde sin första slutspelsmatch sedan succén 2002 - hade man ändå kunnat hamna i trubbel om västafrikanerna hade haft avslutare av klass. Det var nära mål flera gånger innan Englands 1-0 dödade matchen och nerverna.

England kommer att bli farligt i fortsättningen. Rimligen blir det en för svår nöt att knäcka detta med att slå ut både Frankrike och ett storlag i finalen. Men det är inte omöjligt.

* * *

Frankrike tog lite tid på sig men gjorde sedan precis vad man kunde förvänta sig på pappret mot detta Polen. Det var ändå ganska farligt i mitten av första halvlek och jag hade en känsla att det var ödets ironi att Frankowski skulle sänka Frankrike men det var inte nära och straffen som jag anser vara moraliskt fel frisserade siffror som kanske kunde blivit större.

Jag håller ju på Frankrike av de som kan vinna guld så det gör det hela mer svårbedömt. Mitt liv hänger inte på det såklart, jag kommer inte bli direkt förkrossad av sorti... Men man kan ändå beskriva att det finns en "oro" och det är det som försvårar min förmåga att bedöma. Jag ser ett oerhört starkt lag men med Brasilien t ex ser jag mer av en "given" utgång i matcherna.

Skulle man hursomhelst klara av det så blir det alltså första gången på 60 år som ett land försvarar sin VM-titel.

Inga kommentarer: