måndag 5 december 2022

Iran är inte IFK men Mexiko är Mexiko

Lite kommentarer till gruppspelets avslutning...

Iran gjorde inte lika ont som jag hade trott att det skulle göra. Att följa matchen vid 0-0 var dock min jobbigaste fotbollsupplevelse någonsin i kategorin matchnervositet. 

Det var första gången som Iran hade allt att förlora inför den sista omgången. Jämfört med IFK:s SM-guld så... Där kändes det inte som att vi hade allt att förlora, sett till att vi på förhand behövde besegra MFF borta.

Men att ta poäng mot USA verkade ganska realistiskt om än oerhört utmanande. Och Iran och IFK är två helt skilda saker. 

Supporten för Iran är något som är svårt att förklara för utomstående. Det handlar inte om att "jag älskar mitt land" utan om ett empatiskt förhållningssätt gentemot en nation som i minst 40 år genomgått prövningar och som känner sig på olika sätt motarbetad av omvärlden (och även i viss mån av det egna landet). Landslagsmatcherna i framförallt VM är chansen att skänka glädje till denna nation och markera att vi fortfarande är här, och kan hoppas på att goda saker kan hända. 

Vi vill det för mycket och jag tror att det är därför vi inte lyckas när den ultimata lyckan är nära. Med vi menar jag landslaget och oss följare. 

* * *

Mexiko gjorde det nästan igen. Åttonde raka avancemanget. En 28 år lång svit är bruten. Borde ha gjort det. Var centimeter ifrån det. Otroligt imponerande att göra det i ett sånt läge. Att nästan leverera 3-0 på beställning. 

* * *

Australiens seger mot Danmark är landets vackraste i VM-historien. Monumentalt fiasko för Danmark, som verkligen var due, som jänkarna säger. Det har varit mycket flyt för Danmark i rätt många år nu. 

Samtidigt är det svårt att greppa men i slutändan var det oerhört nära att Tunisien skrev historia och gick vidare efter 1-0 mot Frankrike. Jag såg inte matchen så jag kan inte uttala mig men det är svårt att tänka sig att det kunnat hända om Frankrike gick på helfart, oavsett i vilken bemärkelse vi menar med det.

* * *

Spanien gör allt för att inte kvittera sista kvarten mot Japan. Jag tror mig se match turned läggmatch när jag ser det. Spanien har varit impotent vertikalt förr men det här var något annat.

Samtidigt hade tyskarna kunnat släppa in ett par bollar och därmed skapa kanske VM-historiens vackraste händelse där Spanien bestraffas maximalt för sitt rövarspel. 

Vi kan vara bittra på att tysken berövade oss det men det är lätt att förstå att de inte vågade. Det skiljde ett ynka mål och man kan ju aldrig veta med 100% säkerhet. Inte när man är fokuserad på en match.

* * *

Likt Japan vinner Sydkorea på rövarspel från europeiska giganter. Det kostar Uruguay allt. Sydkorea leds av portugisen Paulo Bento. Ingen kan övertyga mig om att målet som koreanerna gör på övertid inte ser oerhört suspekt ut. Att hela Portugal plötsligt förvandlas till ett korplag.

Jag är inte jättebitter ändå vad gäller min eviga kärlek för Uruguay. 2-0 mot Ghana i en måstematch är starka kort. Spelschemat blev helt enkelt för dåligt. Med Portugal sist ut är det ganska troligt att de himmelsblå för fjärde gången i följd.

* * *

Marocko vidare från gruppspelet för första gången på 36 år.

Om vi ska sätta tiden i ett perspektiv så är det som att när Marocko 1986 vinner sin grupp och går vidare så är det första gången sedan VM 1950 i Brasilien. Svindlande!

* * *

Resterande lag och övriga detaljer får sparas till en utvärdering efter turneringen.

Inga kommentarer: