onsdag 19 mars 2008

Allsvenskans överdrvina idealism, eller?

Experterna verkar ganska ense om att Kalmar FF vinner Allsvenskar år 2008.

Jag har inte varit särskilt insatt i den serien sedan, ett par år efter att Peking åkte ur senast. Men jag vet att Kalmar har haft kontinuitet och att grisfotboll kombinerats med spelskickliga brassar. Och att det därmed gått väldigt bra, med topplaceringar år efter år.

Ändå låter det bisarrt för mig att de nu nämns som favoriter. Kalmar är ingen by men det är inte så jättemycket mer heller. Att de i den moderna fotbollens tidsålder tippas att vinna hela serien kan jag inte riktigt smälta in.

Peking då? Jo, vi är tillbaka och biljetterna till premiären mot Djurgården sålde slut på en timme, sägs det.

Jag känner såklart till det enorma fotbollsintresset i Norrköping, som inte enbart vilar på en fem års längtan efter Allsvenskan. Den var redan hög innan degraderingen, och publiksiffrorna hade säkert gått upp mer och mer om det bara fortsatt. Självklart är den nu extra stark efter frånvarot. Poängen är i alla fall att det var lite väntat.

Ändå blev man imponerad av en sådan nyhet. En timme, liksom.

Fast sen kom en liten förklaring. Idrottsparkens publikkapacitet har blivit MINDRE. Med ungefär en fjärdedel. I alla fall är planerna att det till slut ska bli plats för omkring 14 500, och jag har sett med egna ögon att en del av de norra delarna redan rivits ner.

Hur tänker ledningen? Med det oerhörda suget för fotboll hade det lätt blivit utsålt i matcherna mot Stockholmslagen och IFK Göteborg, och förmodligen många fler över 14 500 i alla fall. Hur kan man då i ett sånt läge?

Jo, hur tänker ledningen, var frågan. Svar: inte som en fotbollsklubb men som vilken affärsverksamhet som helst. Planerna är att bygga in en del loger. För sponsorer som givetvis pumpar in cash i klubben. Antagligen är kalkylen att man tjänar mer på det än att ta in ytterligare 5 000 åsåkådare.

Va? Var det någon som sa stämningshöjare?

Var det någon som sa att engelska Premier League är en förebild?

Jag vet inte. Men jag skäms. IFK Norrköping satsade mycket på marknadsföring redan för 7-8 år sen. Då verkade det funka. De nya planerna känns mest vidriga. Vill man ha hockeystämning kan man alltid åka till Himmelstalundshallen och kolla på Hästen, vad är problemet?

Och ska vi gissa att "vi" får det vi förtjänar? Man kan säga mycket om Sverige men dess fotboll är så brutalt rovkapitalistiskt höger att det sjunger om det. Från kostymgubbarna i SFF ner till alltför många av fansen finns det inget mer attraktivt än att slita klubbemblemet i stycken till förmån för sportsliga framgångar grundade på saker som i alla fall jag inte ser några goda värden i. Säkert finns det många hängivna supportrar som inte känner igen sig i det där, men dessvärre finns det många andra som helt och hållet förstår vad jag menar, och tycker att det bara är den rätta vägen att gå. Utan att för en sekund fråga sig, vinna till priset av vad?

Själv känner jag att jag gärna bojkottar Idrottsparken den dagen jag får se sponsorfolket sitta i sina VIP-boxar på min arena.

Inga kommentarer: