torsdag 20 mars 2008

"Just"

Det kom ingen ny information om poängavdraget. 26 mars sägs det nu.

Langella kom och buades. Jävligt synd, tycker jag. En härlig spelare som alltid gav 100% på sin vänsterkant. Hans kämparanda höjde laget i svåra lägen, även om han själv kanske inte gjorde så värst många mål. Med 100% syftar jag mer på hans löpningar än brutalt spel, även om jag minns vårdslösa tackling mot Baronio i den där hemska matchen på Sant'Elia som slutade 0-2, varefter Franco Colomba fick lämna sin post efter 3 månader. Langella visste vad han hade gjort. Han tog sitt röda kort och vandrade av plan utan ett enda ord. Det är en del av fotbollen som jag älskar. När spelare inte hycklar och står för sina känslor på plan. En brutal tackling och den där vandringen ut med skit och svett över ansiktet.

Jag tycker att han förtjänade bättre, men vad ska man vänta sig, till och med Suazo blev utbuad när han återvände till Sardinien med Inter.

Det viktigaste är att vi vann. Igen. Fyra raka hemmasegrar. Även om vi hade en period med bara 3 hemmaförluster på 38 matcher, undrar jag om vi någonsin uppnådde det vi har nu. Länge leve Ballardinis mer djärva spel.

Annars blev det ännu en galen omgång. Kan ha fel, men jag upplever att det vanliga är att ligan börjar ganska jämt för att sedan upplösas i takt med att topplagen bara drar ifrån. Den här gången känns det som att det går lite tvärtom. Bottenlagen bara fortsätter att ösa på, vilket ur ett rödblått perspektiv förstås är hemskt. Det finns inte mycket man kan sia om. Alla fem topplagen tappade poäng (!) Och alla de fem nedersta lagen tog poäng.

Det som för mig var mest märkligt är att Inter tog ett kliv upp igen på en väldigt bekväm position... Genom att kryssa borta mot Genoa.

Tack vare Roma. Ett tag under matchen tänkte jag "kan jag verkligen få fel? kommer de att kunna strida om ligatiteln på riktigt?". Istället fick jag det bara bekräftat att Roma är för ostabilt. Man gav bort matchen. Straffen som Lazio fick var ett skämt, men vad spelar det för roll när man sen kvitterar några minuter senare? Det målet var för övrigt snyggast för kvällen, kombinationen av ordentlig krigarmentalitet och spelskicklighet.

Där borde Roma hade tagit över matchen och avgjort.

Inga kommentarer: