söndag 16 mars 2008

Hemmalaget

Äntligen fick vi krossa lite. 3-0 mot Torino. Tråkigt nog har FIGC gjort vägen så svår för oss. Fortfarande 6p upp. Jag tjatar om det fortfarande. Kan inte släppa det. Annars var det lite typiskt att den gången vi vinner stort blir det bara en i mängden av storsegrar den här omgången. Atalanta krossade Empoli 4-1, och formstarka Siena passar på att förlora mot närmaste laget i tabellen, Reggina. 4-0 för kalabreserna. Sen kommer Sampdoria och Fiorentinas 3-1 mot Catania respektive Genoa. Idel hemmasegrar. Det blev faktiskt inte en enda bortaseger på hela omgången. Lazio och Parma mäktade med kryss, resten torskade.

Nå, tre mål i en och samma match har jag längtat efter. För vi hade så länge såna enorma problem med målskyttet. Nu är det tvärtom ovanligt att vi går mållösa; bara en gång av de senaste nio. Börjar så åter få lite hopp, och "hope is killing me" som någon sa någon gång. Rysarmatcherna igång snart igen, som nu på onsdag hemma mot Atalanta. LANGELLAs återkomst!

Stormatchen på lördagen... Första halvlek bjöd inte på en enda målchans. Den bjöd på en omdiskuterad händelse där Roma försökte luras med en slug hörnvariant; låtsas byta hörnläggare när man egentligen har petat lite på bollen och därmed låter den nye "hörnläggaren" att bara ta bollen och driva inåt. Det tog ett tag för mig att fatta det där eftersom det aldrig ens slagit mig att man kan välja att bara driva in. Men såklart är det förbjudet...

Mer händelserikt i andra. Milan tar över lite och 0-1 känns inte så överraskande. Här skulle Milan spela hem titeln till Inter. Men niet. Till slut avgör Vucinic. Som för ett år sen såg ut som en av seriens största sopor. Jag kan fortfarande inte ta honom på allvar trots att målproduktionen kommit igång. Det går inte att argumentera mot att han får speltid. Men han ger ett klumpigt intryck. Mål kan han göra dock. För tre år sen var han seriens effektivaste målskytt, med 19 fullträffar. Men sen sjönk han, redan innan han anlände till Roma, det där andraåret i Lecce. Nu verkar han tillbaka och han är en av de som har mest att rätta till angående fiaskot på Old Trafford. Det finns inte ord för att beskriva hur usel han var den kvällen.

Romas seger innebar att Inters ligaledning stod på endast 3p inför söndagen. Jag står för det jag har sag tidigare, Roma kommer INTE att vinna ligan i år. Och ordningen återställdes direkt på San Siro i eftermiddags. Innan jag fick igång mitt stream hann jag se första målet. Kung Zlatan reder ut allting. Även när Jimenez gör det avgörande målet.

Ser fram emot vårens Milanoderby.

Juventus har börjat vinna igen. Iaquinta verkar riktigt riktigt bra. Skönt att vi slapp honom i februari. Viola igen, Mutu är tillbaka och det blir tufft för Milan att ta sig till Champions. Vilket i så fall blir första gången på hur länge? 9 år?

Smart av Barcelona att ständigt missa chansen att knappa in på Real, som verkar ha tappat formen lagom till våren. Alltså omvänt mot hur det var med Capello förra säsongen; katastrofal höst, otrolig vår.

Sist men inte minst; det stolta Olympique de Marseille spelar 3-3 borta mot Lens. Man tappar nästan 2-0 till förlust, innan Djibril Cissé räddar dagen med en sen kvittering.

Det är inte resultatet som är det nämnvärda. Det är att det är en söndagsmatch och det är OM som spelar. Jag ska forska vidare i saken, men jag har börjat märka att laget ALLTID spelar på söndagar. Det är sinnessjukt. Såklart är det inte helt ovanligt att storlagens matcher sparas till söndagen, men så här mycket som det nu verkar vara är det något utöver det vanliga. Eller är OM verkligen så vackra att titta på?

Inga kommentarer: