lördag 15 mars 2008

Chelsea - Liverpool för tredje gången?

Arsenal - Liverpool
Det verkar vara många som dreglar över denna, men jag tycker att Champions ska vara lag från olika ligor mot varandra. Det finns mycket prestige här, och två bra lag, jämnstarka, men det går inte att jämföra med åttondelsfinalerna för båda lagen.
Spontant säger jag att Liverpool tar hem det här. Arsenal har varit bättre i ligan två säsonger i rad och har mer att förlora. Wenger har inte visat sig vara samma Europakung som Benitez. Champions är Liverpools turnering. Det sa man om Milan också, innan just Arsenal på ett övertygande sätt körde ut dem ur turneringen. Men nu är inte Liverpool någon ålderdomshem med halvdan form i ligan. 45-55 till Liverpools favör, säger jag.

Roma - Manchester United
Oj oj, den var inte dålig. Förra säsongen avgjorde Roma sin åttondelsfinal på bortaplan med oddsen emot sig (som nu), Man Utd tog sig vidare mot ett franskt lag (som nu), matchen gick av i början av april (som nu) med första matchen i Rom (som nu). Det finns inte en chans i hela världen att det blir 7-1 på Old Trafford den här gången. Men jag tror ändå på Ferguson som segrare här. United har ett mentalt övertag. Vi får inte glömma att lagen möttes även i gruppspelet. Då blev det 1-0 i Manchester. Returen var betydelselös och slutade 1-1. Båda lagen vilade spelare, men United i större grad.
Roma får här sin andra chans, som Domenech poetiskt pratade om när Frankrike i senaste VM behövde en 2-0-seger liksom sista gruppspelsmatchen 2002. Man har chansen att göra upp med ett mycket mörkt kapitel som förstörde det som egentligen var en framgång för dem i Europa. Det vore deras fördel, men jag tror också att pressen kan bli en nackdel. Speciellt när man vet att man möter ett namnkunnigare, om inte tveklöst bättre, lag. 40-60 säger jag.

Schalke 04 - Barcelona
Om spanska mittenlag i La Liga kan störa Barca på Camp Nou, måste Schalke ha en chans här. Men det är ändå ingen tvekan om att Barca är storfavoriter och att Schalke inte har mycket att hämta. En fanatisk hemmapublik i Gelsenkirchen kan inte sätta emot så mycket. Vi såg ju hur Barca hanterade Celtic Park. Schalkes enda chans är att vinna eller spela 0-0 i första matchen. De flesta lag klarar av att grisa sig till framgångar, och en sådan uppgift kan de klara av på Camp Nou. 20-80.

Fenerbahce - Chelsea
Känns lite som drömlottning för Chelsea. Man har redan genrepat i sydost mot Olympiacos. Fener övertygade mot Sevilla, men Chelsea har ett bättre lag och större rutin. Säga vad man vill om Sevillas två Uefatriumfer, Champions League är något annat. Det är ingen hemlighet för mina bekanta att jag ogillar Chelsea, så de får gärna åka här. Även bortsett från det vore det kul och unikt med CL-semi i Istanbul. Så jag hoppas att jag har fel, men... 15-85.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nice blogg, dock tråkigt med den svarta färgen som tema.

Hossein Nayebagha sa...

I'm black and I'm proud!

Kul att du gillar bloggen.