torsdag 20 augusti 2009

Del IV

11. Lazio
Har fått en mycket bra tränare i Davide Ballardini, men på grund av konkurrensen tror jag inte att det nödvändigtvis blir så mycket bättre än förra säsongen. Då tippade jag Lazio på samma plats, och fick nästan rätt. Eventuellt kan det bli lite högre upp om bråkmakarna De Silvestri och Pandev (och även Ledesma) stannar. I det stora hela har Lazio en bred trupp, vilket är styrkan. Så har det varit länge. Särskilt offensivt. Men förstaelvan kan inte göra så mycket mer än att slåss för en Europaplats, och konkurrensen är hård. Och försvaret är väl inte så jättemycket att hänga i julgranen? Jag är också skeptisk till värvningen av Julio Cruz. Han var länge underskattad i Inter, men de senaste två åren har han gradvis sänkt sig. I det här läget känns mindre omtalade anfallare som Foggia och Makinwa mer intressanta.

10. Udinese
De flesta av de viktiga spelarna är än så länge kvar. Det räcker långt. Minuset är att Quagliarella har sålts, och att man tagit in en långsam spelare som Bernardo Corradi. Det kommer därmed att bli ungefär som det brukar vara, och med Quagliarellas frånvaro känns laget snarare försvagat än förstärkt.

9. Sampdoria
Det här är lite komplicerat. En längre skada på Pazzini eller Cassano kan räcka för att förvandla Samp till ett mittenlag med toppen av ligan utom räckhåll. Men med de två har man helt enkelt ett magiskt anfallspar, och även om övergångarna jämnar ut sig mycket, är det inte dumt med tillkomsten av Mannini och Semioli. Förra säsongens inledning var ett katastrof, men en upprepning av våren kommer att föra laget rätt så högt upp.

8. Palermo
Ballardini förde Palermo på rätt väg efter alla år av underprestationer. Med honom tror jag att det kunde ha blivit något riktig, riktigt, bra. Nu är han borta och Walter Zenga har kommit in. Det ska bli "intressant" att se hur han går ihop med Zamparini.

Ett annat byte som jag tycker är helt out är att skicka Marco Amelia till Genoa i mot Rubinho, utan att något cash tillkom. Hur jag än försöker förstå att man frivilligt tar ett sånt beslut, misslyckas jag.

Mer intressant ser det ut med den rumänske backen Goian. Men jag minns hur det blev förra gången jag rejvade om en rumäns ankomst till Sicilien, så jag ska inte göra en stor grej av det här. Dessutom handlar det om en gigantisk mittback. Inte så sexigt.

När det kommer till de mindre lagen är det extra vanligt att man talar om vikten av kontinuitet, och egentligen gäller ju detsamma för de större. Så spelarna att hålla ögat på den kommande säsongen blir nog de samma som avslutade våren; Simplicio, Miccoli och Cavani. Och sen den danske backen Kjaer, ja. Eller? En bra back, utan tvekan. Men jag avvaktar med utnämna honom till en blivande storstjärna. Väl tidigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: