måndag 17 augusti 2009

Säsongstips

Okej, nästa vecka inleds Serie A och liksom förra året ska jag försöka tippa utgången. Jag känner mig inte lika påläst om vad som har hänt under sommaren som den gången, men tips är bara tips. Ska inte tas på alltför stort allvar.

20. Chievo
Jag kännera att det är förutsägbart att lägga en nykomling här, så jag satsar på Chievo. Det gick ju hem med Regginatipset förra gången.

Chievo har tappat Langella, Esposito, Pinzi, Makinwa och Sardo. Det är en försvagning, utan tvekan. Så även om de avslutade våren strålande, tror jag att det kan bli lika tufft som det var hösten 2008. Enklare än så kan jag inte säga det.

19. Bari
Det här är lite svårt. Jag vet verkligen ingenting om den här årgången av Bari. Jag är bara nöjd med att de är tillbaka där de hör hemma. Alla säger att det är den svagaste nykomlingen på pappret och en titt på truppen ger ingen annan uppfattning. De kommer att kunna leva lite på inspiration, men mer än så lär det väl inte bli.


18. Siena
I och med att Reggina till slut förlorade slaget och ramlade ner till Serie B, så är Siena det lag i den nedre halvan av tabellen som har varit i Serie A längst. Annorlunda uttryckt, bara Roma, Lazio, Milan, Inter och Juventus har varit i högsta serien under en längre period, Sampdoria lika länge. Under vissa år har Siena varit nederlagstippat och den fule ankungen som alla vill ha ner. Just därför tänker jag alltid att det inte kommer att ske. För att alla vill det. Men det hade ju - som jag alltid tjatar om - hänt om inte Lazio bjudit laget på en salvezza, eftersom Paolo Negro då spelade i klubben.

Men om Reggina kan, så..

Nu har Siena de närmaste åren haft ett helt okej lag som har stannat uppe med råge av skicklighet och inte någon slags fotbollens benägenhet att jävlas med bittra människor (som avskyr Siena).

En av dessa spelare har varit Mario Frick. Han har de gjort sig av med. Houssine Kharja var en av de framaträdande spelarna förra säsongen. Han är också borta. Till och med den nomadiske veteranmålskytte Nicola Amoruso har stuckit.

Kanske är det då dags för Siena att åka ner igen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: