söndag 9 augusti 2009

The Only Ones

Jag är clueless när det kommer till detaljer om hur Allsvenskan ser ut under en säsong. Så har det varit sen nån gång mellan 2004 och 2005. När Peking klev upp förra säsongen trodde jag att mitt intresse skulle återkomma, men det blev mer att jag sket i alla andra matcher. Ingen av dem påverkade ändå IFK Norrköpings öde.

Årets upplaga är inget undantag. Jag märkte dock att mästarna Kalmar FF började säsongen knackigt.

Är därför helnjöd när jag nu vädligt förvånat ser att de är tillbaka i toppstriden.

Jag hoppas att de vinner Allsvenskan igen. Jag hoppas att de blir en dynasti. Att de är så bra under en så lång period att folk som bor i Knäckebröhult börjar hålla på dem för att de inte har något eget lag att hålla på. Att lilla Kalmar har nått så här långt tack vare långsiktigt arbete är helt fuckin' wonderful. Att många lag i serien har en historia som KFF inte kan matcha känns mindre viktigt när allt är så pengastyrt nuförtiden. Och det är inte så att KFF inte har pengar. Men de kan inte splasha ut somm MFF och AIK och ändå misslyckas gång efter annan. De måste agera klokt och det har de gjort i ett halvt decennium nu. Förtjänar därför framgångarna. Om det finns fler Kalmar i Allsvenskan kanske mitt intresse för serien börjar gå upp igen.

Inga kommentarer: