söndag 23 augusti 2009

Del V

7. Genoa
Genoa må ha tappat Thiago Motta, Milito och Ferrari, men de lyckades med en ganska stor omställning även förra sommaren. Jag tror nog inte att Sergio Floccari gör lika många mål som Diego Milito, men vad jag tror och vad som verkligen händer är en annan sak. Jag hade inte heller kunnat förutse att Marco Borriello skulle lyckas så bra i Genoa som han gjorde. Bredden i Genoas trupp ser oerhört bra ut. Att jag tippar laget lägre än förra säsongen beror inte på annat än att deras spel i Europa kan komma att störa en aning; det är trots allt något de inte har gjort sen 1991/92 om jag inte minns fel. Dagarna då man körde över Liverpool i den då prestigefyllda Uefacupen. Eftersom Genoa hemma på Luigi Ferraris går så mycket på inspiration är det möjligt att de ändå inte komma att störas så mycket av lite extraarbete. Dessutom har man ju en fungerande rotering. Men let's face it, hur bra det än ser ut så måste lag som Roma och Fiorentina ses som ännu bättre. Men jag blir nog bara glad om jag har fel.

6. Napoli
Har lyckats behålla sina nyckelspelare, och förstärkt riktigt bra. Att hitta spelare som känns ointressanta i truppen är nästan en utmaning. För all del är det inga galacticos det handlar om, men den här gången tror jag inte att Napoli kommer att gå på pumpen på våren som man har gjort de senaste två säsongerna. Om ett lag med Lavezzi, Hamsik, Quagliarella, Cigarini, Santacroce, Maggio, Blasi, De Sanctis m.fl inte tar en Europaplats, då är det väl nästan en besvikelse? Saken är den att om jag tar exakt den trupp som Napoli förfogar över och ger den till en med stabil klubb och stad som Udinese från Udine, så skulle jag utan problem kunna säga att det finns en väldigt bra chans till CL-plats. Men nu är vi i Neapel och den staden kan inte stava till stabilitet.

5. Fiorentina
På plan har Fiorentina tagit fjärdeplatsen fyra säsonger i rad. Det imponerar. Jag trodde att det skulle bli stopp förra säsongen, eftersom Milan och Juventus var förstärkta, och för att jag trodde att Champions skulle ta från Violas krafter. Och egentligen så blev det också lite på det viset. Oavsett hur laget ser ut på pappret, var Fiorentina i ligaspelet svagare än vad man hade varit innan. De klarade fjärdeplatsen igen, men jag anser att det berodde mer på att Roma gick bort sig.

Den här säsongen har Roma ingen Champions att bry sig om, och förväntningarna är väldigt låga. Det gör att jag inte tror att Fiorentina lyckas placera sig före ännu en gång, även om större under har skett. Stommen i laget är i princip densamma, med skillnaden att man gett bort Felipe Melo och tagit in Marchionni. Två olika spelartyper, men det hela har komplementerats av Cristiano Zanetti - en spelare som jag inte är särskilt förtjust i, men hans kunnande kan man inte ifrågasätta.

Därtill hoppas man att ha fått ännu en tillgång i form av utveckling för den unge Jovetic.

4. Roma
Det har varit väldigt vanligt att Roma som topplag haft ett uselt mellanår under hela 2000-talet. 2002-03 föll man ner på en åttondeplats, för att säsongen därpå åter slåss om scudetton mot Milan, när ingen förväntade sig. Sen blev det fajt för kontraktet 2004-05, innan man på de två sista omgångarna lyckades snygga till placeringen lite. Därefter var det bara en trög start som gjorde att den nye Spaletti inte lyckades föra laget upp i topp fyra. Det var då man slog det dåvarande rekordet på elva raka segrar (som dock var baserat på en fuskseger mot Cagliari i Rieti, med två bjudningar till straff på övertid). Sen två andraplaceringar, följt av fiaskot senast, om man nu kan kalla en sjätteplacering för fiasko. Men det var det, litegrann.

Inget har hänt sen dess i truppen, förutom att Alberto Aquilani har lämnat klubben för Liverpool. Att Roma inte har känt att man haft pengar att spendera under transfermarknaden är en sak, att de inte tror att de hade kunnat få bättre är en annan. Jag har inte fattat om den mediokre Carracciolo (vars namn jag aldrig kan stava) är klar eller inte, men Nicolas Burdisso är det. Även om det är på lån kan jag inte se vad han kan bidra med för en klubb på den här nivån.

Jag tror inte att Roma kommer att kunna konkurrera om titeln på bra länge, och tycker att det är ett sämre lag än föregående säsong. Men om laget lever till sin (nästan) fulla potential, så bör det räcka längre. Ingen Champions finns för att störa ligaspelet och ta krafter av en trupp som på sina håll saknar bredd. Försvaret är den stora svagheten, där till och med det ledande namnet Mexes råkar vara en som har en låg lägstanivå med klumpiga tacklingar som antingen innebär att han går bort sig, eller drar på sig varningar och utvisningar.

Det som kan vara en förbättring från föregående säsong är att man har Marco Motta från start, att Baptista har en högre potential än han oftast visade upp då, och att Jeremy Menez har hunnit visa en del. Fransmannen var väldigt svag i inledningen av förra säsongen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: