torsdag 20 maj 2010

Det optimala La Liga, del III

Club Atlético Osasuna
Pamplonas representant som var ett topplag första säsongen jag följde. Har därför alltid bemött laget med respekt och gillar dessutom deras dräkt. Finns inte så mycket mer att säga.

Rayo Vallecano de Madrid
Känns lite som urtypen för ett spanskt bottenlag, med klart större karaktär än en annan Madridbaserad klubb som Getafe för att ta ett exempel.

Sevilla FC
Har sakta men säkert blivit en av de mer sympatiska klubbarna för mig. På 90-talet var jag inte så het på detta Andalusiens stolthet. Bland annat för att de då körde med helvitt vilket jag särskilt då tyckte var tråkigt och fult. Sen var det nån gång i mitten av 90-talet som de slog ut något lag i Europaspel. Jag minns inte motståndaren men att jag ändå hellre såg dem som segrare ur det mötet. Då spelade för övrigt Davor Suker i laget.

Men sedan några år tillbaka har de bytt till det ovanliga vitt-vitt-svart vilket jag tycker är snyggt. Och stämningen på Sanchez Pizjuan-stadion är ju av den sorten att om det representerade publikkulturen för hela Spanien så hade La Liga varit nästan lika intressant som Serie A.

Real Sociedad de Fùtbol
En klassisk klubb som så sent som 2003 slogs om ligatiteln, men är annars en klassisk klubb som har drabbats oerhört negativt av den moderna fotbollen, med uteblivna framgångar ända sen 1980-talet. Är annars mest känt som det andra stora baskiska laget. Hade länge en liknande policy som Athletic men med undantaget att man till skillnad från spanjorer lämnade dörren öppen för utlänningar, vilket jag tycker är sjukt komiskt. Har dock gett upp den policyn sedan rätt många år tillbaka.

Sporting de Gijón
En lagom klassisk klubb med en storhetstid på 80-talet. Det är därför jag vill ha dem uppe; de var med förr, ska vara med nu, punkt. Sen verkar de ha en rätt häftig arena också, men det är sekundärt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: