onsdag 5 maj 2010

Le Championnat

Några händelser från 5:e maj 2010.

*IFK Norrköping utklassar Jönköping Södra och går upp i serieledning i Superettan på 10 poäng och bäst målskillnad.

* Inter vinner Coppa Italia på ett brutalt mål av Diego Milito.

* Spurs är vidare till Championskvalet efter en skrällseger borta mot City. Borde vara nöjd med det, men känner mig rätt ambivalent och smått besviken. Har i princip alltid gillat City innan de blev det de blev. Först med Shinawatra och nu Araboligarkerna. Men jag är inte så anti deras satsning, för jag tycker det är sånt hycklande att vi bara ska acceptera Chelseas Abramovichtransformation och börja döma ut City istället. Jag gillar ändå att Citys framgångar visar PL:s rätta ansikte. Spurs kommer vara roligare att se i Champions, om de kvalar sig in, eftersom de är ett klassiskt lag som fortfarande har mycket engelskt över sig. Mycket, mycket, mycket mer än Arsenal, United och Chelsea. Men de kommer från London och såna lag har jag alltmer börjat känna avsmak för, och jag erkänner att det stör mig att så många i svensk media håller på dem. Framförallt Bank och Niva. För att det känns bara så märkligt att just de två ska hålla på samma lag. Och att de alltid ska försöka få PL att verka mer fräckt och levande än vad det är, via Spursuttryck.

Men som sagt, det kommer att vara mycket roligare att se Spurs i CL än City. Mer 90-tal och mindre Playstation.

* Real Madrid hade lekstuga med Mallorca i skottska ligan... Förlåt, spanska. Även om jag egentligen har större sympatier för Sevilla och Valencia, vore det skoj med Mallorca i Champions. De var för övrigt i den turneringen 2001-02, så det vore inte så nytt. Men löparbanor i CL - ja, tack.

Och...

Olympique Marseille är franska mästare!

17 år efter skandalen med Tapie och Valenciennes... Eller annorlunda uttryckt; för första gången sedan de var ett av världens bästa fotbollslag. Jag antar att det inte kommer att ändra så jättemycket så länge som de inte blir lika stora i Champions. Men rätt så stort är det ändå.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: