torsdag 6 maj 2010

I första hand romare, i andra hand rasister

Kan inte minnas när jag senast blev så upprörd på Francesco Totti. Vilket kan bero på att jag typ aldrig blivit det. Han må ha gjort en del dumma saker förut, men om jag ville låta mig uppröras av saker som att spotta på en motståndare och mangla en tysk mittfältare, då hade jag inte varit en fotbollsfanatiker.

Det som han däremot gör i gårdagens match, mot Mario Balotelli, är hur osmakligt som helst. Inte själva handlingen. Den var ju faktiskt väldigt komisk. Men det som han senare erkänner; att det inte var bara ett uttryck av frustration. Jag uppskattar ärligheten men inte känslorna; att han mer eller mindre hade planerat att ge Balotelli en känga för det som han gjort tidigare mot Romas supportrar.

Vad hade han då gjort?

Jo, det handlar om ligamatchen på San Siro förra säsongen som slutade 3-3, efter att Roma lett matchen både med 2-0 och 3-1. Balotelli fixade då en straff genom att filma när Daniele De Rossis ben närmade sig, och sen slog han en av 2000-talets snyggaste straffar i mina ögon. Senare kvitterade Hernan Crespo till 3-3.

Men när Balotelli lurade bort Doni och väldigt enkelt slagit in bollen, gick han fram några steg och gestikulerade mot bortaklacken.

Den söta bortaklacken som hela matchen hade gjort apljud mot Mario Balotelli.

Mario Balotelli är nämligen inte bara en fotbollsproffs. Han är också en svart människa.

Totti menar nu i efterhand att Balotelli hade förolämpat både hans lag och hans stad.

Att hans stad har obekväma bekymmer med rasism är en bagatell för honom. Poängen är att Balotelli har förnedrat ett gäng romare. Sånt gör man inte ostraffat. Eller, i alla fall inte om man själv inte är romare - som Totti när han brukar förnedra Lazios supportrar vid framgångsrika derbymatcher.

För några år sen blev det lite irriterat när Lazios supportrar hade en banderoll som löd Roma è fascista. Rom är fascistiskt. Ett budskap till motståndarna i matchen som bestod av kommunisterna i Livorno.

De hade väl en poäng. Här ser vi baksidan med Romas så "charmiga" utlägg om det speciella i att vara romare. Man står i en klass för sig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: