söndag 9 maj 2010

Raja

Varnade med min införrapport på Svenskafans för en riktigt tråkig match mellan Roma-Cagliari, men minuterna efter Cagliaris mål, som kom ungefär samtidigt som Sergio Pellissier gjorde ett snyggt 3-4-mål mot Inter på San Siro, var bland det häftigaste jag varit med om i fotbollsväg den senaste veckan eller så.

Det jobbiga med dessa matcher är alla misstankar om huruvida laget verkligen gör sitt bästa eller inte. Cagliari höll nollan mot Roma på Olimpico i nästan 80 minuter, vilket man aldrig har gjort på 2000-talet tidigare. Det gjordes en del kalasräddningar och siffrorna i sig bör ju antyda om motsatsen - att laget verkligen gav allt, men jag är inte så säker ändå. Såg en del märkliga ageranden offensivt, av både Matri och Jeda.

Sen borde vi ha haft straff när Juán attackerade Nainggolans lår i straffområdet och fick honom på fall, just innan Jedas märkliga avslut. Som jag har fattat det gäller inte fördel av spel i straffsituationer. Där ska det tydligen blåsas straff direkt oavsett vem bollen går till i nästa läge.

Men, what the fuck did you expect? Roma på hemmaplan i kamp om scudetton... De kommer få marginalerna med sig av domaren. Så är det bara och jag tänker inte ödsla energi på en match som ändå inte betydde så mycket för oss. Just därför känner jag mig ändå lite stolt över att vi bjöd på bra motstånd trots motivationsbrist och frånvaron av en del viktiga spelare, framförallt i andra halvlek.

Jag tänker att det är den typen av stolthet som gör att Siena kan ta en poäng hemma mot Inter.

Det är väl bra att titelstriden fortfarande lever, men jag kanske hade föredragit att Inter blivit mästare så att de kunnat ställa upp med ett B-lag mot Siena.

... Så att de kan vinna finalen mot Bayern.

* * *

Utöver titelstriden är det bara en sak som återstår att spela om i Serie A; fjärdeplatsen. Milans direktkval till Champions är redan klart på grund av bättre inbördes mot Samp.

Samp som nu verkligen har tagit kommandot om den platsen. Det räcker med oavgjort hemma mot Napoli i sista omgången. Bör väl fixas utan problem alltför stora problem?

* * *

Atalanta är nedflyttat igen. De var tydligen inte för bra för att stanna. Valdez, Tiribocchi, Acquafresca, Ferreira Pinto, Doni... Tung uppsättning av offensiva spelare... Inte tillräckligt bra trots allt, visar det sig. Efter en dålig start hade man oddsen emot sig. De flesta lag över strecket var för bra för att bara låta ett lag knappa in. Bologna var nog bergamaskernas sista chans, men de hade en omänsklig period på slutet av vintern som blev avgörande.

Jag kan inte säga att jag gråter även om jag anser att Atalanta förtjänar bättre. Jag ser nämligen alltid framåt på det som jag fruktar mest av allt: Cagliari i en bottenstrid. Jag saknar det inte alls. Det är grymt jobbigt att sitta framför en stream eller liverapport och bita fingrar för att vi är ett mål från förlust. Borta mot Siena eller Messina eller Reggina eller Catania och så vidare.

Och poängen är att Atalanta är ett starkare lag än till exempel Sassuolo. Lite räddningsplankor skadar inte.

* * *

Chelsea - Wigan 8-0.

Efter förra säsongen i Champions när det anglofila fotbolls-Sveriges våta dröm verkade ha gått i uppfyllelse - engelsk totaldominans i Europa - satt Glenn Hysén och SLADJAN OSMANAGIC (i stora bokstäver för att jag förväntar mer koll från hans sida än stackars Glenn) och förklarade The Big Fours frammarsch i CL som bland annat relaterat till att man där får bra motstånd vecka in och ut, medan de italienska lagen kanske inte behövda ta i lika mycket för att ta sig an Reggina eller Chievo.

Det behövs inte en Chelsea - Wigan 8-0 för att inse att det var verklighetsfrånvänt trams. Undermålig analys. Men det illustrerar ändå lite.

Resultatet innebär också att Man United missade ligavinst för första gången sedan 2006. Liverpools glädje om att behålla sin (numer delade) position som innehavare av 18 ligatitlar lär nog bli kortvarig. De kommer nämligen inte att vinna ligan de närmaste 10 åren. United däremot kan mycket väl vinna den typ 5 gånger under samma period.

Däremot kan man relaxa angående det där andra rekordet som United kunde ha fixat; fyra raka ligatitlar - unikt i den engelska fotbollens historia. Här menar jag nog att United nu måste jobba hårt, hårt, hårt och väldigt hårt för att kunna uppnå den möjligheten igen. Att bygga dynastier är svårt i dagens fotboll. På den här punkten kan folk med Liverpoolhjärta glassa väldigt länge innan man behöver oroa sig igen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: