söndag 27 juli 2014

Post-VM: Plats 9-12

9. Chile
Uppsnackade och älskade Chile levererade. Tog bland annat en enorm seger mot Spanien. Men min första tanke är ändå... Mauricio Pinilla Ferrera som likt Ibarbo i Colombia representerade Cagliari i VM till min stora förtjusning. Men som framförallt var nära att göra ett mål som hade varit så ENORMT. Framförallt på grund av värdet som det hade haft, men också på det sättet som det var påväg att göras. På ett sånt klassiskt svartvit-TV-sätt. Jag talar om det där skottet i ribban i åttondelen mot Brasilien. En och annan kan tycka att det var skönt, för att det ledde till en mer chockerande förlust för Brasilien senare i turneringen. Men den hade dramaturgiskt varit så mycket vackrare, så mycket Uruguay 1950. Jag önskar att det aldrig hade hänt, för jag grämer mig över den missen verkligen. Vi hade talat om det målet så mycket och så länge. Det hade varit kandidat till ett av VM:s allra största mål. Bilden av Brasilien nu som en förnedrad jätte är en sak... Under den matchen var det fortfarande mycket tal om VM-guld. Det är i ljuset av det som man får se bilden av det där Pinillamålet som aldrig blev.

Pinillaaa?!!!

  
Annars är det ju förstås sjukt att Chile mötte och föll mot Brasilien i en åttondel för tredje gången i rad. Vi får minnas de goda sakerna. Att Chile för andra VM i rad spelade en chockoffensivfotboll och tog det ett steg längre genom att faktiskt besegra "moderlandet" Spanien och begrava en dynasti snarare än att utmanövreras de européerna när det som mest gäller. Och var på god väg att slå ut Brasilien på dess högborg där man tidigare fallit platt och varit utkörda redan i halvtid.

Siffror

2 segrar

1 oavgjord

1 förlust

6 gjorda mål

4 insläppta mål


10. Mexiko 
Jag tjatar om det en gång till eftersom det ju är så fantastiskt; Mexiko gick vidare från gruppspelet för sjätte gången i rad. Det är något som länder som Italien, Argentina, Spanien och Nederländerna inte lyckats med under samma period. Detta påpekades här och där av mer kunnigt folk men föll någonstans i glömska ändå mainstream. Där är Mexiko fortfarande något av en blåbärsnation. Trots att det bor över 100 miljoner personer i det fotbollsgalna landet och att prestationerna som sagt talar för sig själva. Segrarna mot Kamerun och Kroatien var övertygande, och tro det eller ej... Även jag föll för Herreras jubelscener. Målvakten Ochoa gjorde sig själv till en legend efter matchen mot Brasilien. Och så åttondelen mot Nederländerna... Ja, vad säger man? Så otroligt onödigt, Mexiko. Om ni inte ens då kunde till slut göra något av den där monstersviten... När ska ni lyckas? Det sved att se det.

Det talades mycket om spöken för Brasilien inför VM.
I Ochoa fann de ett nytt.


Siffror

2 segrar

1 oavgjord

1 förlust

5 gjorda mål

3 insläppta mål


11. Schweiz
Toppseedade Schweiz (FIFA borde verkligen inte ha gått enbart på FIFA-rankingen) hissades upp som ett riktigt farligt kort inför VM, men man levde inte riktigt upp till det. Det var mycket högt och lågt, men sammantaget vann man ganska tursamt mot Ecuador och körde över Honduras. Det är ingen överprestation direkt. Att blott nästan överleva mot Argentina är inte heller något enormt i mina ögon. Matchen mot Frankrike dödade nog ändå alla illusioner om att detta Schweiz skulle kunna göra något stort i detta VM. Allra märkligast där var att man släppte in fem mål. Schweiz som annars (som enda lag i historien?) åkte ut i åttondelen av VM 2006 utan att ha släppt ett enda mål, och som bara släppte in ett mål på sina tre gruppspelsmatcher senast. Inför Frankrike hade man alltså släppt in ynka två mål på åtta VM-matcher. Ändå... Det var riktigt nära att man slog ut Argentina.

Siffror

2 segrar

0 oavgjorda

2 förluster

7 gjorda mål

7 insläppta mål


12. Uruguay
Lite orättvist kom Uruguay till VM med högre förväntningar på sig än omkring en halv sekel och lämnade VM med en besk eftersmak med anledning av efterspelet till Luis Suarez bett. Med lite mer distans kan man ändå konstatera att Uruguay gjorde ett riktigt bra VM, och det på en redan fantastisk prestation i Sydafrika för fyra år sen. Med seger i Copa America däremellan är detta faktiskt ett av landets mest framgångsrika perioder i historien, då det ju faktiskt är ganska längesen som man var ett av världens bästa. Notervärt är att man också gjorde det med nästan exakt samma lag som den i Sydafrika, vilket på rak arm brukar vara allt annat än ett framgångsrecept. Särskilt inte om laget bortsett från två-tre stjärnspelare framåt är relativt anonymt. Men Oscar Washington Tabarez tog fram landets historiska arv - att med hårt arbete matcha de största - och lyckades igen. Som sagt, förväntningarna var ganska höga inför VM, så ett avancemang i sig betraktas inte som en sensation, även om jag personligen och vissa andra tycker att förväntningarna var alldeles för höga. Men efter fiaskopremiären mot Costa Rica slog man England och Italien på beställning, och det är det som är det starka.
   Och så Luis Suarez förstås. En fantastisk striker som jag älskar inte bara för att han är från detta vackra fotbollsland. Han är en sån jävla kämpe, och en otroligt skicklig sådan. Prestationen mot England var gudomlig. Jag hade redan stor respekt för Suarez men nu är jag störtkär i honom. I rollen som striker är han kanske den allra bäste de senaste tjugo åren.


Uruguay hade de livsviktiga poängen och tappade dem.
Sen kom en chans från ingenstans och givetvis tog Suarez hand om den.
Världens bästa.

Vad gäller hans bett så har jag för mig att jag redan kommenterade det tidigare under VM. Hade jag ogillat Suarez i övrigt kanske passat på att dissa honom, men även då hade jag vetat att det spelar ingen roll hur mycket han straffas. Luis Suarez har någonting i sig som gör att han reagerar på det här sättet ibland. Många tycker att han är korkad för att han gör det. Jag kan tycka att man är mer korkad när man tror på allvar att det är en avvägning som han gör. Det är extremt ostiligt, men trots allt har det gjorts långt värre saker på plan både före och efter den matchen.
   Nåja, för mig är han redan kung för Englandsmatchen.


Siffror

2 segrar

0 oavgjorda

2 förluster

4 gjorda mål

6 insläppta mål

Inga kommentarer: