onsdag 2 juli 2014

Dag 20: Jag skiter i fotboll

Jag antar att för majoriteten så räcker det att titta på sporten fotboll.

Det skulle förklara varför alla studios under alla mästerskap aldrig slutar tjata om bra fotboll.

För mig räcker det inte. Att jag skiter i fotboll är en överdrift. Jag kan också njuta av en snygg djupledspassning eller kombinationsspel.

Men jag vill ha mer än så. Jag bryr mig om historien, om läktarna, om berättelserna. Om människorna. Dramaturgin. Karaktärerna.

För den som älskar något så tomt som bara fotboll spelar det ingen roll att FIFA inför påhittade orsaker till att inte låta olika lag spela med de färger de önskar och som de gjort i hundra år.

Den personen ser ett helvitt pyjamas-Tyskland göra 4-0 mot Portugal och det räcker.

För mig är det sorg och frustration. För mig har FIFA tagit något ifrån mig. Tyskland är inte Tyskland utan svarta shorts. Tro det eller ej, min njutning av att se Tyskland försvinner när de spelar i helvitt.

Något åt det håller gäller också för Argentina. Men där dämpas det av det faktum att Argentina då och då gjort vissa ändringar i sin dräkt. T ex spelar man ibland i svarta strumpor och ibland i vita. Färgen på shortsen har också ibland varierat mellan mörk marinblå och svart.

När de kör i vita shorts så har de också ibland gjort det i enstaka matcher för längesen. Som under VM 90 mot Brasilien.

Men Tyskland har stiligt nog nästan alltid hållt på vit-svart-vit eller grönt-vitt-grönt. Västtyskland och Tyskland.

Italiens vita shorts - samma skit där. Pallar inte att se laget i helblått. Det tar ifrån mig något. I några matcher hit och dit, okej, men när det blir normen, då är det inte okej.

Frankrikes tricolor som mer eller mindre försvunnit de senaste fyra åren.

Det här är ju bara en aspekt av många. Utseende är inte allt. Men när fotbollen redan tagit bort mycket av det gamla blir det här en av de sista sakerna som återstår.

Jag blir förargad och ledsen. De flesta andra bryr sig inte. De bryr sig bara om bra fotboll. De vill att det ska bli mål ofta. Det skänker dem glädje.

Inga kommentarer: