lördag 6 juni 2009

Buffon & Me

Det har kommit till min kännedom att Gigi Buffon hade Thomas N'Kono, den smått legendariske kameruanske målvakten från VM 1982 och 1990, och tidigare lagkamrat med Maradona i Barcelona, som en idol när han var liten. Det var N'Kono som fick Buffon att vilja bli målvakt och han brukade hålla på Kamerun (antagligen i andrahand, efter Italien).

Därmed höjs hans status hos mig från "rätt skön, men hur är det med ryktena om hans fascistvurmande som ung?" till "oj vilken sympatisk kille".

Jag utgår från att de flesta som har följt den här bloggen redan känner till det, men annars; min relation till fotboll hade varit något helt annat utan min visuella erfarenhet av Italia 90, och den här bloggen, om den hade existerat, hade förstås hetat något helt annat. Premiärmatchen var Argentina - Kamerun. En av många konsekvenser av den magiska tillställningen var att Kamerun blev landslaget att hålla på för min del. Tack och lov var jag inte bekant med konceptet att man måste hålla på det lag som kommer från samma nation som en själv.

Förmodligen fick Buffon sitt Kamerunintryck under VM 82 när Italien spelade oavgjort mot Kamerun i första gruppspelet. Kamerun gick obesegrat från den turneringen men åkte ändå ut redan där. Tre oavgjorda matcher räckte inte för avancemang. Eller, det räckte för Italien, som gick vidare på fler gjorda mål (2-2 respektive 1-1).

Nevertheless, jag och Buffon har en sak gemensamt nu.

It's a Cameroon thang.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: