onsdag 24 juni 2009

Fel taktik

I flera dagar har det sagts att en del iranska spelare, som hade gröna armband på sig under den sista gruppspelsmatchen mot Sydkorea i VM-kvalet, har stängts av från landslaget på livstid.

Jag som såg matchen märkte faktiskt aldrig armbanden. Spelare har alltid prylar på sig och den gröna färgen ingår ju i Irans ordinarie färger.

I dessa dagar har vi lärt oss att vara kritiska mot all information som vi får, särskilt från delar av världen som ligger längre bort. Källkritik på amatörnivå.

Hashemian, Mahdavikia och Karimi har varit några av Irans största stjärnor på 2000-talet. Jag hade kunnat tro att uppgifterna var påhittade. Att de helt enkelt hade slutat eftersom de är för gamla för att spela i ytterligare ett VM. Det vore inte otänkbart, men de skulle vara way past their prime (igen med engelskan).

Men så finns det en yngre kille med i sällskapet, som jag inte vet nånting om.

Dessutom förvånar det mig inte så mycket. Fotbollsspelare brukar bestraffas för sina politiska "utspel". Eller det gör väl alla idrottsmän, förutom de få som är alldeles för bra. Fråga de amerikaner som lyfte upp sina panternävar 1968.

En del har för övrigt likställt de iranska spelarnas solidaritetsgest med panternävarna, vilket jag tycker är ett hån mot de svartas situation i 60-talets USA.

Hursomhelst borde iranierna ha valt det europeiska sättet.

Stäng inte av dem, skit bara i att ta ut dem.

Cristiano Lucarelli (m.fl.)



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: