söndag 29 augusti 2010

Adios Barcelona

Jaha, jaha... Spekulationerna om Zlatan i Milan blev inte bortkastad tid. Killen är till slut klar.

Som jag skrev eller antydde; Milan har nu en okej chans på att vinna ligan. Man var ju faktiskt nära förra säsongen trots att truppen såg svag ut. Särskilt om Pato lyckas hålla sig frisk - vilket jag i och för sig inte tror att han kommer atta göra - kan Milan bli riktigt giftiga.

Det slog mig också först nu att det är "min" Massimo Allegri som ska ha hand om allt detta. Det blir ett stort test för honom eftersom Zlatan kommer att vara en av många superstjärnor (om än många avdankade sådana) som bör ha en helt annan inställning till sin omgivning än vad några tappra Cagliaritani hade mellan 2008-2010.

Milan är den stora vinnaren i fotbollsvärlden; man får en av världens bästa spelare till reapris, och TV4 får betraktas som den stora vinnaren i svensk media. Jag tror att Zlatan hade en hel del att göra med Canal+ köp av de spanska rättigheterna. TV4 plockade upp det sjuka barnet Serie A och får nu Zlatan på köpet, "gratis". Den breda massan kommer att knappa in för att kolla på Lecce-Milan istället för Barcelona-Racing, misstänker jag.

Annars är känslorna för mig faktiskt lite nedstämda nu när det är 100% klart. Som zlatanist inser jag att han nu gått i väggen lite för första gången. Jag förstår att han måste göra det han måste göra, men bara ett år efter att han pratat om vilken speciell klubb Barca är, känns det oseriöst att börja lyfta Milan till skyarna som en klubb som kanske är ännu större (om jag nu fått de rätta rapporterna).

Milan är mer framgångsrikt än Barcelona historiskt, det är sant. Men som sagt, konsekvensen hos Ibra hittar jag inte. Och dessutom är detta år 2010. Zlatan som ständigt pratar om viljan att vinna det och det andra, har nu lämnat ett lag som fortfarande har en större potential att vinna Champions än Milan.

Om beslutet sen är rätt eller fel för Zlatan som individ är svårt att säga. Jag var av åsikten att han skulle ta det lugnt och se det som positivt att få vila lite och låta David Villa och gänget dra på sig all press ett tag, för att sen ta chansen när den ges. Men det kanske jag hade fått käka upp till bilderna av knattarna vinner Champions medan Zlatan i finalen sitter på bänken eller får hoppa in sista fem minuterna för att greppa lite boll. I hans ålder kanske det är rätt av honom att i alla fall se till att hans chanser att utfärda storheter är garanterade.

Nåväl, glädjande för Milanisti är statistiken att Zlatan vunnit ligan varje säsong de senaste åtta åren.

Inga kommentarer: