söndag 27 juni 2021

Dag 16 - The Denmark National Team & Neco

Äntligen serious business

Blott en tredjedel borta men ändå... Slutfasen. 

Började med en ljummen tillställning mellan Wales och Danmark. Den såg spännande ut i början då underdog Wales faktiskt ägde matchen men sen blev det förutsägbart nog Danmarks historia. The Denmark National Team & Neco.

Hö hö. Velvet Underground, ni vet. Draghjälp från...?

Det blir i alla fall alltmer uppenbart även för mig att det likt VM 2018 finns en väldigt tydlig uppdelning mellan en svårare och en lättare halva av slutspelet. Samtliga av mina förhandsfavoriter befinner sig på ena halvan. Så ett av finallagen kommer att vara lite av en överraskning även om det till namnet skulle kunna vara en storhet som Tyskland eller Nederländerna.

I alla fall, om de orange fixar Tjeckien blir det deras första riktigt stora värdemätare att möta dansken.

* * *

Desto trevligare blev den där omtalade lightreprisen av Italien-Österrike.

Jag är för övrigt medveten om att dessa lag även hade en repris 1998 i Frankrike-VM men dels är jag färgad av det faktum att det blev en av få matcher jag missade eftersom jag var på resa till Iran-USA, dels hade den matchen på olika sätt inte samma tyngd som värdnationens premiär (som på den goda tiden inte var VM-premiär) eller en åttondelsfinal. Dessutom spelad samtidigt som en annan match vilket ju alltid förtar fokus.

1990 bröt Schillaci dödläget med ett mål efter en dryg timmes spel och den här gången blev det istället Österrikes bad boy Arnautovic... Tills han blev bortVARad. Korrekt men fotbollsmord, som vanligt. Arnautovic är så knapp i sin överträdelse att den italienska backlinjen - som ju uppfann den automatiska handuppräckningen för offsidevädjan - inte ens reagerade.

Annars en sevärd match med en dramatik som få matcher uppvisat i turneringen.

För Italien var detta hindret som alltid kommer när man har flugit på moln i början av turneringen. Man gör en okej match men är väldigt nära att åka på ett praktfiasko.

Det skulle kunna vara det där hindret som man tar sig förbi och därefter tar sig ändra fram till slutmålet utan fler hinder. Kanske inte något jag tror, men inte heller något jag utesluter. Italien kan definitivt vinna EM. Det här är fotboll. Men jag observerar bara att den typen av resa inte är helt ovanligt.

* * * 

Imorgon åker Portugal eller Belgien ut ur EM...

Inga kommentarer: