måndag 14 juni 2021

Dag 3 - Bachman turner overdrive

 Hmm... Nästan så att jag är beredd att ta tillbaka dissen av 24 lags-EM.

För detta var en bra EM-dag och det hade inget att göra med den rätt kalla tillställningen England-Kroatien utan den klantiga men roliga matchen Österrike-Nordmakedonien och en hederlig lagom uppgörelse mellan Nederländerna-Ukraina.

Innan vi går vidare från den första matchen kan jag passa på att säga att min invändning mot England som jag tagit upp genom alla dessa bloggår kvarstår: Vartannat år sägs det att "England har ett bra lag i år" och det är alltid fel. Jag ska inte upprepa mitt resonemang kring vad jag tror det beror på men så är det i alla fall.

Den här gången har de ett bra lag på riktigt men å andra sidan är förväntningarna istället uppumpade så att det ändå råder en obalans.

Jag skulle säga att England har sitt bästa lag på 15 år om vi se på alla delar men vinner de EM får det betraktas som en sensation. Inte på nivå med Grekland 2004 men kanske Portugal 2016.

Så... Österrike-Makedonien i Bukarest... Två sjukt snygga mål av Österrike tack vare två briljanta framspelningar av Sabitzer och Alaba, där den förstnämnda sticker ut mer. Makedoniens skitmål är också en ingrediens som förhöjer ett mästerskap. Ett par konstiga nämen-Pat-Bonner!-mål ska det vara. Makedonierna visade ju för övrigt helt okej fotboll så de behöver inte be om ursäkt för ett rövarmål där. 

Österrike ska inte höjas till skyarna för 3-1 mot EM:s på pappret sämsta lag men att slå underbara inlägg borde man i alla fall kunna leverera mot vilket lag som helst. Utgångstipset nu måste vara att de ändå tar sig vidare till åttondelen. Där blir det stopp. 

Dystert annars att höra Backe kommentera deras "Red Bull-fotboll". Inte för att han har fel i sak (mig veterligen) men för att han påminner om hur lätt det är för pengar att ta plats i sporten idag. Fri marknadsföring på köpet.

Gamla Hup Holland gjorde faktiskt sitt första mästerskap på sju jävla år (egentligen sex) och även om jag aldrig gillat dem efter 70-talet kändes det helt rätt att de var tillbaka. De utgör en del av min fotbollskaka. Och din. Dessutom har jag varit i Nederländerna som turist sen dess och har en så kallad soft spot för detta innovativa miniatyrland. Ajax och Feyenoord har jag ju alltid haft respekt för.

Matchen blev till slut mer än lagom men jag var nöjd redan efter timmen spelad.

Men det är ett lite märkligt profilsvagt landslag jämfört med 90-talets upplagor. Tyvärr är ju världens bästa back Virgil van Dijk borta också. Wijnaldum är en riktigt bra spelare men just att han är en sån dominant figur med kaptensbindeln är ett svaghetstecken.

Det känns som att det blir max kvartsfinal för de orangea, eventuellt tidigare beroende på motståndet som kan bli något riktigt svagt men även en av jättarna från grupp F.

Inga kommentarer: