söndag 20 juni 2021

Dag 9 - Tack, TV4

I andra omgången av grupp F blev det till slut något sansat när TV4/Cmore tog upp problematiken kring den ungerska fotbollen och visade lite snabbt scenerna från deras genrep mot Irland som jag nämnde i inlägget för dag 5. 

Jag orkar inte bidra till normalisering genom att diskutera deras spel på plan. Jag vet att liknande politiska strömningar finns i andra deltagande länder men inte på den här nivån eller framförallt inte uttryckt genom fotbollslandslaget i samma utsträckning. Om fotboll och fascism är en gren i landslagsfotbollen så tror jag att Ungern är världsmästaren. 

* * *

Tyskland-Portugal... Det går fort i hockey. Hur kunde jag blunda för hur snabbt saker och ting kan bli riktigt illa för Portugal?

Det var ju inte så att jag såg det som särskilt osannolikt att Tyskland skulle besegra Portugal. Jag lutade mer åt kryss och om något lag kanske de röda men i procent kanske jag hade gett Tyskland 30%. En del av mig tänkte ju också att det kunde bli en semibiscotto eftersom fyra poäng och utklassning av Ungern bör ju räcka för alla de stora i gruppen.  

 Ze Germans hade andra planer...

De rivstartade och slogs inte ner av baklängesmålet. När 4-1 kom kände man deja vu från alla andra gånger de oväntat mosat ett lag under Joachim Löws ledning och alla gånger de besegrat Portugal under samma period. 

Om vi lägger bronsmatchen 2006 åt sidan - för att bronsmatcher har en unik karaktär - så får jag fram kvartsfinalseger i EM 2008 (sen reducering av Portugal till 2-3), uddamålsseger i gruppspelet av EM 2012, överkörning med 4-0 i VM 2014 (decimerat Portugal) och nu this

Portugal återhämtade sig istället för att råka ut för något liknande kusinlandet Brasilien men kom aldrig nära kvittering. 

MEN... Vi ska inte säga att 2-4-målet var förgäves. Det kan vara precis det som räddar avancemanget längre fram.

Det tåls att påminnas att om Portugal vann förra EM genom att gå vidare som trea med tre oavgjorda matcher. En uddamålsförlust mot Frankrike nu skulle ge dem samma facit i fråga om poäng och målskillnad.

Problemet från mitt perspektiv är att jag tror att det inte lär räcka lika långt den här gången även om det är oerhört ovisst. Men utifrån förhandstipset - med biscottona inräknade (se tidigare inlägg) - ser jag inte många grupper där trean kommer landa på mindre än fyra poäng.

Det innebär inte att jag utesluter poäng eller seger mot Frankrike men man vill inte gå in i en match mot Frankrike med poängkrav.

Tyskland å andra sidan har tagit en dunderrevansch mot alla vi som oroade oss mer för deras situation än Portugals. Nu borde man räknas till favorit till gruppseger. Den här gången kommer Ungern inte att ha ett för EM unikt stöd då matchen går i München. Utgångstipset måste vara tysk asfaltering.

På Twitter ser jag många tala om att detta var EM:s bästa match hittills och jag är inte enig. Det var en massa halabaloo och action men fotboll är mer än det. På uppstuds skulle jag ranka Tyskland-Frankrike högre och det finns andra konkurrenter som Danmark-Belgien och Nederländerna-Ukraina.

Men allra sorgligast är ju att det blev en typisk VAR-match. 

Här ska jag ändå göra skilja på olika typer av VAR-travesti. 

Den ena är mer orättfärdig rent sportsligt - kategori gräva-fram-straffar.

Den andra som vi såg idag är kategori störa rytmen och entusiasmen. Ett av spelets största tjusningar - euforin vid mål - något som är unikt för fotbollen - håller på att långsamt dö. Vilken oerhörd katastrof. Och skapat av vem? Minns ni vilka det var som ältade om behovet av att ta hjälp av teknologin för att uppnå rättvisa? 

Ja, det var en stor del av oss fotbollsentusiaster. Tack till er från oss som told you so.

* * *

Gräva fram straffar, ja... Det gjorde domaren i Spanien-Polen också. Stämplingsolycka efter redan slaget inlägg av offret. 

Poetisk rättvisa igen. Hattrick.

Annars en fin jämn match inte helt olik Spaniens premiär mot Sverige. Här lyckades man göra mål i alla fall och Polen svarade upp också. Frånsett de onödiga inzoomningarna var också grundvinkeln på kameran mer distanserad som det ska vara för att ge oss bättre helhetsperspektiv. Som det brukade vara. Den gamla friidrottsarenan som alltså inte är hemmaplan för Sevilla FC eller Real Betis är nog just för oanvänd i dessa sammanhang för att de ska ha kommit på ett sätt att förstöra livesändningen härifrån också.

Liksom sin iberiska granne är nu Spanien i ett knepigt läge. Slovakien måste besegras. Förlust är inte ett alternativ. Poäng... I dagsläget oklart men osannolikt. Slovakien är inget skitlag och stackars Alvaro Morata är en enorm målsumpare. 

Som grupp betraktad blir denna grupp E den mest intressanta inför slutomgången. Alla fyra lagen har en okej chans att gå vidare och utfallet är svårast att sia om. Varken gruppsegrare eller jumbo är självklart och det kan man inte säga om någon annan av grupperna.


Inga kommentarer: