lördag 19 juni 2021

Dag 8 - England får sista skrattet

 Mmm... Zvärja. 180 minuter utan spelmål. 

Jag är fine med det. Jag tycker det är coolt att göra ett spelmål och stå på fyra poäng efter två matcher. Ibland vill jag för en stund inte ha levt i Sverige och inte kunna svenska och allt det där... För att kunna distansera mig och inte vara närblind med min syn på detta Sverige som ett lag bland andra. För det är rätt vanligt att jag känner att "fan vad danskarna verkar vassa nu" eller "Schweiz är fan inte att leka med". Såna lag i klass II vars kvaliteter inte är givet toppklass. 

Kanske hade just detta Sverige varit ett lag som jag tänkt högre om än jag gör nu eftersom jag är i den svenska bubblan. Den typen av bubbla som ingen svensk kan ta sig ur. Ett Sverige som smyger sig fram i turneringen på ett tryggt sätt. 

Men det var mycket riktigt en pik däruppe och det handlar inte om opinionen efter Spanienmatchen som inte alls var så negativ som vissa vill få det till. 

Det handlar om Lasse Lagerbäck. Det är lite Lagerbäckfotboll detta. Kanske inte riktigt så ljuvligt tråkigt men up there som de säger i England.

Ni minns säkert gnället på den tiden? 

Jag vet, det är över tio år sen. Men det speglar den hör överdrivna hajpen kring dagens landslag som varit olidligt obalanserad ända sen VM 2018. 

Men okej, vi går vidare. Ska jag se helheten så kanske siffrorna ser bättre ut än verkligheten. Är det här svenska laget så oerhört tajt? Nä, inte riktigt. Jag tror det har varit lite flyt hittills. I dessa två matcher borde Spanien och Slovakien definitivt ha gjort minst ett mål tillsammans och det hade kanske räckt för att väldigt tydligt ändra den här trygga känslan som nu omger laget.

Jag har tippat laget till kvartsfinal men det kan givetvis ta slut redan i åttondelen. Eller... Som saker och ting utvecklar sig i grupp C så lutar det åt sorti mot England i åttondel.

Och därmed till den gruppen...

* * *

Där domaren i den första matchen Tjeckien-Kroatien grävde fram en VAR-straff igen. Schick är inte ens först på bollen när han av en olyckshändelse får Lovrens armbåge i ansiktet.

Ni vet, det som för fem år sen klassades som shit happens men som i dagens tv-sport ska granskas och via en destruktiv regel vinklas till straff. 

Sen sket en björn i skogen och därefter tyckte Jonas Eriksson att domaren hade gjort rätt.

Det som händer med fotbollen idag är att - och nu kanske jag tar i - den mest avgörande faktorn för utgången av en jämn match är domaren. Eftersom domaren hittar en straff i var och varannan match från situationer som inte är i närheten att ge ett lag en hundraprocentig målchans som en straff är. 

Alltså precis det som vissa använde som ett argument för VAR - att domslut påverkar matcher för mycket - har efter VAR blivit värre

Skillnaden är att det hävdas vara korrekt enligt reglerna. Det var minsann inget misstag utan ett korrekt domslut. 

Ett lag som Tjeckien får en succe-EM tack vare en domare. Precis där är vi.

Nu kvitterade Perisic tidigt efter paus och i det läget kändes straffen inte  lika viktig. Men det kommer vi förstås aldrig veta. Tjeckien fick i alla fall en dunderfördel utan att skapa en målchans. Dejan Lovren har inte felat. Erikssons "man har ansvar för sin kropp" håller inte i det här fallet och är alibiargument för att slippa komplikationer. 

SLIPPA KOMPLIKATIONER.

En SIMPEL sport.

* * *

Man kan tolka Skottlands 0-0 mot England som nutidens variant på den där matchen i slutspelet som Skottland alltid imponerar med när de åker ut.

I så fall utifrån att Skottland helt enkelt inte är lika konkurrenskraftigt idag och får ta en bortapoäng mot England som en framgång. För det är en kämpa sig till 0-0 som brukade vara deras stora föreställning.

Efter matchen tänker jag ändå att England lurade oss alla. England försökte inte att misslyckas men brann nog inte för att vinna om vi utgår från att de är streetsmarta.

Det här är ju en grupp där gruppsegraren möter tvåan i grupp F - mardrömsgruppen i åttondelen. Där väntar alltså Frankrike, Tyskland eller Portugal. Medan andraplats ger Sverige, Spanien eller Slovakien om vi ska vara fräcka nog att räkna bort Polen redan nu.

Och nu är England tack vare krysset mot Skottland i ett guldläge där de kan spela kryss mot Tjeckien och med det säkra andraplatsen.

Tjeckien kan nästan inte undgå att vinna den här gruppen. Och eftersom de inte direkt kunde räkna med avancemang på förhand kan de nog ta det utan att gråta. 

Vi får helt enkelt se om några dagar om England är smarta eller om de går för seger.

Kroatien sitter i alla fall inte i någon rolig båt nu. Det bör räcka med seger mot Skottland för att rädda sig kvar men garanti är det inte i dagsläget. Och helt enkelt är det inte att besegra Skottland på bortaplan.

Inga kommentarer: