måndag 12 oktober 2009

Det optimala VM

Det var tänkt att jag skulle följa upp Det optimala Serie A med Det optimala Primera Division, men nu när det ändå är landslag som är i fokus tänker jag istället köra vidare med Det optimala VM.

Kriterierna är de ungefär de samma som för klubblagen, som presenterades i samband med Det optimala Premier League:

* Historia

* Karaktär

* Estetik

* Listan är till stor del personlig, finns inga anspråk på att vara helt rätt.

Modifierade formuleringar och tillägg:

* Eftersom detta bygger på något som ska vara genomförbart, följer jag FIFA:s nuvarande fördelning av VM-platser för de olika kontinenterna. Det innebär att jag i vissa fall är tvungen att fylla ut kvoter med lag som jag inte direkt tycker har någon påverkan på ett optimalt VM.

* Det optimala värdlandet för ett VM är Italien. Det innebär att Afrikas andel sjunker till fem lag, så som har varit fallet ända sen VM 1998. I nuvarande läge har man sex lag eftersom Sydafrika är värden. Jag kommer alltså att ge den extraplatsen till Europa eftersom värden byts från Sydafrika till Italien. Jag tror inte att FIFA i nuvarnade läge skulle utöka någon konfederations platsandel utöver Europa. Så det kommer att finnas 3 lag från Concacaf, 5 lag från Afrika, 4 lag från Asien, 4 lag från Sydamerika och 14 lag från Europa. De återstående två platserna fylls av de interkontinentala playoffen mellan Asien-Oceanien och Syd-amerika-Concacaf. Listan kommer att visa vilka lag som priori-teras fram.

* Att ha deltagit i VM 1990 är en mycket tung merit i urvalet. Som den här bloggens titel redan antyder är jag ett av de barn som upptäckte fotbollen med den turneringen. Jag är så besatt och fascinerad av den himmelska turneringen att medvetet eller omedvetet går kanske mer än halva min fotbollsdröm ut på att reproducera VM 90. Meriten är dock ingen garanti.

Den första delen presenteras imorgon.

4 kommentarer:

Ola sa...

Mycket bra idé! Kul att du nämner VM -90 som det första egna mästerskapet. Det är samma för egen del. Med andra ord bör du vara ett barn av det tidiga 80-talet. Född -81 el. -82, kanske?

Hossein Nayebagha sa...

82. Föddes under det VM:et, samma dag som Belgien slog Argentina med 1-0, tror jag.

Ola sa...

Den 13 juni 1982 that is. Erwin Vandenbergh, den jäveln!

Hossein Nayebagha sa...

Precis. Jag är ingen orakel när det kommer till turneringar före 1990, även om jag jämfört med gemene man inom fotbollssverige säkert skulle mäkta med en del. Men en sån grej som födelse under ett VM ser man ju till att kolla upp.