måndag 28 juli 2008

Serie A

Medan resten av sportens värld som inte är fotboll mobiliserar sig för att alla tillsammans kunna konkurrera om folkets intresse (och aldrig kommer att lyckas), har spelschemat för årets hyperintressanta Serie A getts ut.

För första gången på länge har man skippat att systematiskt hindra att stormatcher faller in för tidigt, enligt TV-bolagens önskemål. Men det kommer ändå att dröja till den 28 september innan en av de fyra stora (Milanolagen, Juventus och Roma) möts. Då är det dags för det första Milanoderbyt med Milan som hemmalag.

Det finns dock en stormatch redan i premiären som rent sportsligt inte riktigt kan räknas dit än, men som ändå är rejält traditionstyngd och även hett ifråga om rivalitet; Fiorentina - Juventus.

För mitt Cagliaris del blir det som vanligt ingen hopplös drabbning i premiären. Lazio hemma blir ungefär i paritet med förra säsongen då nykomlingarna Napoli tog emot oss på San Paolo. Åren innan blev det i kronologiskt ordning Bologna, Siena och Catania.

De fyra sista matcherna blir andra bullar, renat av en mardröm, då man ska försöka säkra nytt kontrakt mot Roma, Inter och Udinese, samt spöklaget Reggina som inte besegrats på de tretton senare...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Malena sa...

Roma-Napoli är ganska stort.. Hetare än Fiorentina-Juve skulle jag vilja säga.

Anonym sa...

Ja, på så sätt att det är en syditaliensk drabbning och att stadsrivaliteten blir tydligare då båda lagen verkligen har en folklig förankring i sina respektive städer medan Juventus följe redan finns på plats i Toscana om man säger så.

Däremot känner jag personligen inte samma kick av att se Roma-Napoli på schemat, eftersom Napoli tyvärr är en uppstickare istället för ett givet topplag som man var för inte så jättelängesen. De är på väg uppåt men fortfarande kommer det dröja innan de ens kan konkurrera om fjärdeplatsen. Roma är klart storebror år 2008 och det sportsliga är ändå relevant för hur het matchen är.

Vet du förresten vad hatet mellan Roma och Napoli bygger på?

Kom förresten på hur skönt det var i Fellinis Rom-film när man ser en buss med till synes glada Napolisupportrar.

/H.

Malena sa...

Jo, sportsligt får man säga att Fiorentina-Juve nu är ett väldigt bra möte, mer än förut. Men fiendskapen känns å andra sidan svalare sen Juve varit i B och vänt. Även om det såklart inte är nåt man raderar ut så fort.

Roma-Napoli är mer ett återuppeldat fiendskap, eftersom de inte mötts på så länge innan förra säsongen, men visst, de är inte lika mycket på samma nivå.

Det lär ha börjat nån gång i slutet av 80-talet med att en Napolispelare gjorde ombrello-gesten mot Curva Sud under en match. Men jag antar den händelsen fick betydelse för att grogrunden redan fanns mellan de två städerna. Sen gör väl matchen scudettosäsongen, då Napoli åkte ur, sitt till för att ingen lär glömma det hela i första taget. Om du minns, så var det kaos ända från att tåget med romafansen lämnade Rom tills det kom tillbaka igen.

Jag tvärtemot tycker om tvillingskapet som fanns på 80-talet, med Maradona och Falcao, Syd förenat mot Nord och så. Men det var nog mest ett undantag i historien tror jag.

Hossein Nayebagha sa...

Vad är ombrellogesten för nåt? Har det nåt med paraply att göra? :)

Jag minns matchen Napoli-Roma från 2001... Våldet omkring hörde jag talas om först i efterhand.

Men alltså... Har jag förstått det rätt eller finns det en särskild rivalitet mellan Rom och Napoli? Som städer alltså. Ibland får jag intrycket av det folk skriver att den är verkligen tung och har funnits långt innan det blev tal om fotboll och Roma och Napoli. Vad handlar den om?

/H.

Malena sa...

Jag vet inte vad man säger på svenska men det är ju en internationell gest. Det är alltså det här. Vad det har med paraplyer att göra vet jag inte.

Alltså, jag är ingen expert på det där med Rom och Neapel men det började väl med att Rom blev huvudstad för Italien istället för Neapel, trots att Neapel var en större stad och då var huvudstad för de två Sicilierna: det syditalienska riket. Tomas Lappalainen skriver om det där i Se Neapel och sedan dö, har jag för mig.

Åt andra hållet finns det ju den gamla vanliga rasismen mot napolitanare: att de är smutsiga, lata lurendrejare och sådär.

Hossein Nayebagha sa...

Jag tänkte bara att ombrello kanske var den italienska varianten av ordet umbrella.

Malena sa...

Det är det också, det var därför jag sa att jag inte vet varför det heter så.

Kanske att det ser ut som att man håller ett paraply, att armen är paraplyskaftet?