måndag 18 augusti 2008

Bari saknas


19. Lecce

Hösten 2004 var Lecce Serie A:s mest attraktiva lag. Ledda av Zdenek Zeman spelade man skjortan av alla lag och låg under en period - hör och häpna - på andraplats. Lecce... på andraplats i Serie A någonstans runt tio omgångar spelade. Då gjorde jag en liten blunder och sa att jag tror att Lecce fixar en Champions League-plats.

När ligan slutsummerades låg de inte ens nära. Men å andra sidan låg de aldrig riktigt illa till gällande nytt kontrakt, och då var ändå bokstavligen halva serien nedflyttningshotad med två omgångar kvar.

Under sommaren togs det oförklarliga beslutet att göra sig av med Zeman. Jag minns inte om han fick sparken eller om det bara inte blev någon förlängning på kontraktet. Skulle tippa på det senare. Jag minns också att Cagliari då lät Daniele Arrigoni på eget önskemål lämna klubben, och president Cellino kommenterade journalisternas fråga om Zeman som ersättare med - ungefär - Zeman är en beundransvärd tränare men inte vad vi söker efter för tillfället. I själva verket fick ju Zeman ej förlängt för att han är en rebell och inga presidenter i Serie A gillar en sådan kultfigur. I grund och botten.

Säsongen därpå åkte Lecce hopplöst ner till Serie B. Förutom Zeman var Bojinov och Cassetti borta, och Vucinic som året innan varit seriens statistiskt mest effektive målskytt hade tappat bort sig totalt.

Efter två säsonger är nu Lecce tillbaka, efter att ha tagit playoffplatsen bakom Bologna och Chievo.

Särskilt de senaste fem åren eller så har nykomlingar i regel klart sig väldigt bra i Serie A. Det talar emot mitt tips. Men jag kan bara gå på det jag har, och Lecces trupp i skrivande stund är svag. Antal profiler, rätt blygsamma sådana för övrigt, kan lätt räknas med ena handen. Så det enda som talar för Lecce är att de är nykomlingar. De kan leva på entusiasmen, och oberäkneligheten.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: