lördag 30 augusti 2008

Förväntningarna...


4. Juventus

Olika lag har olika förväntningar på sig, olika resurser, olika status. Hade vi till exempel bytt Napolis trupp med Juventus hade jag blivit väldigt exalterad över vilken kanontrupp Napoli förfogar över; en där - med några enstaka undantag - varje spelare är antingen en världsstjärna (om än med de bästa dagarna bakom sig), en landslagsman, en mycket etablerad spelare i Serie A, eller en ung spelare som spås en väldigt ljus framtid.

Nu när samma trupp står under Juventus namn är min omedelbara reaktion den att jag är föga imponerad över årets Juventus, och har under större delen av sommaren varit övertygad om att de blir årets kalkon, om vi utgår från de flesta utgångstipsen, där bianconeri ses som självklara titelutmanare.

För min del är det uteslutet med en ligatitel redan den här säsongen, men större under har ju skett när man tänker efter.

Förra säsongen skrattade jag åt förväntningarna som lades på nyuppflyttade Juventus, och sen fick jag äta upp det. Det var alltså inte mitt tips att de skulle floppa. Jag tyckte snarare att de inte var bättre än någonstans mellan 5-7:e plats.

"Problemet" är att Juventus storstjärnor, åtminstone av utespelarna, har sett sina bästa dagar. Men tydligen underskattade jag dem delvis förra året. Jag kunde inte se framför mig att Pavel Nedved och framförallt Alessandro Del Piero skulle kunna vara lika bra som 1,5 år tidigare. Det visade sig att de var fortfarande rätt bra. Men de är inte vad de en gång var. Del Piero är inte en bättre spelare än 10 år sen bara för att han gjorde många mål nu. Det var inte hans målfabrikation som gjorde honom stor till att börja med.

Frågan är hur det går för dessa gubbar den här gången. Båda är omkring 35 år gamla. Nu får de tvåfrontskriget i Champions. Så var det inte senast, och det är den här viktiga detaljen som verkar ha glömts bort helt av media.

Eller så är det jag som underskattar igen. Tar man bort Nedved och Del Piero finns det fortfarande många giftiga spelare. Trezeguet, Iaquinta och Amauri i anfallet är nog den starkaste lagdelen.

På mittfältet finns det en bra blandning av unga och äldre; Camoranesi och Giovinco, Poulsen och Sissoko. Sen finns det spelare som har underpresterat så långt: Tiago och Andrade. Såna spelare får truppen att se bättre ut än den är, förutsatt att de inte höjer sig till vanlig standard. Även Marchionni kan räknas hit. I efterhand verkar det som att han definitivt gjorde ett fel val sportsligt när han i toppen av karriären valde Serie B med Juventus framför Serie A. Och med den konkurrensen som finns idag är det inte troligt att han kommer att blomstra på nytt.

Till slut ska jag poängtera att tipset på fjärdeplats kom innan det var helt klart med Amauri. Sen om det påverkar mitt tips eller inte låter jag vara osagt. Jag tror inte att Juventus vinner ligan hursomhelst. Jag tror inte de kommer att vara riktigt nära, om inte konkurrenterna underpresterar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: