onsdag 20 augusti 2008

Det sardiska fortet


17. Cagliari

Kalla det godtyckligt att jag placerar mitt eget lag precis ovanför strecket, jag kan avslöja att förra säsongen tippade jag oss på artonde plats, alltså Serie B.

Pasquale Foggia är borta, men jag hoppas att vi kan klara oss utan honom eftersom han inte hade en särskilt dominant roll efter de första omgångarna, där han var helt strålande. Gud vet att vi behöver honom även om han ofta satt på bänken. Men man får se det från den ljusa sidan. Att Acquafresca kvar lär betyda mer. Förhoppningsvis kan Cossu och Jeda fortsätta samarbetet med honom på samma sätt som i våras. Då kan vi klara oss igen.

Målvaktsfrågan är annars ett bekymmer. Hur bra kan en målvakt med bara en framgångsrik säsong med AlbinoLeffe bakom sig vara? Hur stor auktoritet har en målvakt som aldrig lirat i Serie A ens?

Även tränarbytet oroar. Om Ballardini är en monstertränare eller om han mest hade en otrolig flyt tillsammans med spelarna under ett halvår, det kommer vi kanske inte få något svar på. Men om det förra är sanningen, då börjar vi på ruta noll med Massimo Allegri. En gammal hjälte på Sant'Elia som spelare på 90-talet. Men som tränare? Orutinerad.

I övrigt ser det hyfsat ut, men sen är ju jag som följer varje match lite blind. Vad skulle jag tycka om kompetenta spelare som Alessandro Agostini, Michele Ferri, Davide Biondini, Paolo Bianco etc. om de varit anonyma typer som spelat i lag som Empoli, Lecce och Catania?

Eller omvänt, kanske är vi ännu bättre än jag hoppas? Kanske har jag sett för många misstag av dessa spelare. Kanske är de i själva verket spelare som även skulle platsa i Atalanta, Udinese, Sampdoria?

Nå, det finns en särskild joker för folk att känna till redan nu. Daniele Ragatzu har under försäsongen gjort mycket väsen av sig. Som hans sardiska namn antyder är Ragatzu ännu en Cagliarifödd yngling från de egna leden. Det anmärkningsvärda är att han bara är 16 år gammal. Även om man inte ska lägga för mycket värde i vänskapsmatcher kan jag ändå inte låta bli att hoppas på en liknanade succé i Serie A.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: