fredag 15 augusti 2008

Tips av sluttabell

Jag kommer nu steg för steg att redogöra för mitt tips av hur Serie A-tabellen för säsongen 2008/09 kommer att sluta. I regel ska tipsen tas med en nypa salt. Jag får inte betalt för att bevaka de olika trupperna, och de övergångar som har skett under sommaren, vilka nyförvärven är etc. Detta gäller särskilt de lag som befinner sig utanför Europaplatserna, eftersom jag bortsett från undantagsfall har sämst koll på deras trupper i stort, och större delen av deras nyförvärv som består av mer eller mindre obskyra spelare.

Kom ihåg detta ifall något av tipsen verkar helt out för er, av olika anledningar.

Det ska också läggas till att detta är tipset som jag i form av redaktör för Cagliarisidan på Svenskafans.com Italien har lämnat in till Italiensidans redaktion. Alla redaktioner sammanställs sedan och vi får en gemensamt tippad sluttabell. Alltså kan jag inte ta hänsyn till det som kommer att ske med de olika lagens spelartrupper under återstoden av transferfönstret, som vad jag vet stänger den 1 september.

Vi börjar nerifrån...


20. Reggina

Det här är inte första gången som jag tippar Reggina sist i tabellen. Inför säsongen 2006/07 fanns det bara ett vettigt tips om vilket lag som skulle sluta som jumbo, och det var det enda bottenlaget av de klubbar som poängbestraffades på grund av calciopoli.

Förra säsongen var något av Andra året efter miraklet. Utan Bianchi. Det gick trögt, ungefär som Cagliari, fast mindre svängigt.

Nu har även Amoruso, den andra halvan av radarparet från mirakelsäsongen också stuckit, till Torino, och av den anledningen känns det som att det är slutet på en era för klubben. Det blir säkert inte så att just Reggina slutar på tjugonde plats, men vad jag än placerar för lag längst ner finns det en invändning. Antingen är det förutsägbart, eller så är det underskattning. Vem hade till exempel kunnat räkna med att just Livorno skulle sluta sist senast, innan säsongsstarten?

Någon måste få den platsen och jag säger Reggina. Legendaren Francesco Cozza är kvar, men har börjar bli rätt gammal. Bernardo Corradi som ersättare för Amoruso känns tveksamt. Visserligen får man ännu en rutinerad spelare med målsinne, men fråga bara Parmas fans vad de tycker om killen. Om Amoruso är en man som fortfarande gör 10-15 mål per säsong, gör Corradi 5-8. Dessutom har Corradi bara en succésäsong i Chievo att skryta om i karriären. I övrigt har han haft sina gyllene år, men de kommer inte direkt att gå till historien.

Men är det något lag som ska klara av omställningen så är det väl Reggina. Det här blir deras sjunde Serie A-säsong i rad, och det är inte ofta som de inte har lindansat sig fram till räddningen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: