fredag 29 augusti 2008

Bergzebror


8. Udinese

Ta bort Bolognas mäktiga historia och då får du nåt som liknar Udinese. Fast med mer sportsliga framgångar i modern tid.

Inte för att det köps överdrivet mycket/dyrt, men ändå undrar jag ofta hur Udinese har råd att så ofta hålla sig på den övre delen av tabellen, under så många år. Publik har man inte särskilt många av varken hemma eller utomlands. Vad jag förstår är inte ens fotboll särskilt het i Udine jämfört med andra italienska städer, framförallt i söder/västerut. Och Champions League har man bara deltagit i en gång, så de sportsliga framgångarna - med vilket jag mest menar placeringar på den övre halvan, ger ju knappast stålar. Den som vet hur det går runt får gärna informera mig. För att hålla sig på Udineses nivå kostar pengar.

Denna årgång av Udinese ser inte i skrivande stund starkare ut än den förra. Snarare tvärtom. Mesto, Dossena och Asamoah är borta. Nyförvärven är för det mesta relativt anonyma. Men Quagliarella, Di Natale, Inler, Zapata och Felipe är fortfarande kvar. Det räcker en bit. En tränare som får fortsätta, i lugn och ro, är också ett gott tecken. Annars har man antingen gjort några stora fynd, eller så räcker det inte till att nå Europaplatser den här gången.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

hur vi klarar oss?
En extremt bra klubborganisation från president Pozzo ner till u13 tränaren, en scouting-verksamhet i absolut världsklass. Vi köper spelare billigt och säljer dyrt, exemplen är för många för att ens börja.

Sen tycker jag vi inte såg svagare ut inför. Visst Mesto och Dossena var bra men knappast nyckelspelare. Asamoah inte ens ordinarie.

Sanchez, Domizzi utmärkta tillskott samtidigt som Isla, Handanovic, Zapata, Inler, Pepe etc fortsätter växa

Hossein Nayebagha sa...

Mmm, supportrar till mindre uppmärksammade lag brukar av uppenbara skäl ha en ganska annorlunda bild av sina lag, så jag kan tänka mig hur ditt perspektiv inte överrenstämmer/-stämmde med min.

Med facit i hand så är Udinese ett bättre lag den här sä songen. Men det är väl i stort sett samma stomme som fortsätter att leverera?

Simone Pepes landslagsuppkallning är för mig som Cagliarisupporter fortfarande en gåta. Men man har ju sett att han funkar bättre i er anfallstrio.