torsdag 19 juni 2008

Fiasko?

Jag anmäler mig som medskyldig till brottet att redan tänka på Sveriges kvartsfinal mot Holland.

Efter första halvlek mot Spanien tyckte jag att Sverige gjorde sitt bästa mästerskap sedan USA 94. Vad jag tyckte om resten av matchen står någonstans nedan. Och efter första halvlek mot Ryssland bestämde jag mig för att fylla min drömelva med holländare. För oavsett om det gått vägen eller inte, hur skulle detta svenska lag som blir så brutalt knockad av Ryssland i inledning ha en chans mot Holland som spelar liknande fotboll fast med bättre spelare?

Liksom matchen mot Tyskland för två år sen blev det knockout direkt. Hiddink hade gjort sin läxa och lärt sig att full fart framåt mot Sverige är ett utmärkt vapen. Och till skillnad från då tycker jag faktiskt att Ryssland skapade mycket igår. Jag håller alltså med det Lagerbäck sa efter Tysklandsmatchen; att tyskarna då egentligen inte skapade så mycket efter målen bortsett från en massa långskott. Det sjönk inte in i hybris-Sverige som hade börjat böla efter förlusten, och ville mest gnälla och lyssna mindre.

Där rök nog också Zlatans chans att få briljera i en stor landslagsturnering. Generationsväxlingen inleds nu och tyvärr är jag tveksam om att de kan börja leverera redan om två år när Ibra troligen är som bäst.

Ikväll spelas den moraliska finalen, som man säger. Jag har på känn att Portugal råkar ut för något obekvämt...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: