fredag 6 juni 2008

Grupp B


Så nära man kunde komma min dröm om en korvmustasch-ölgrupp. Det idealiska hade varit Tjeckien istället för Kroatien, men de senare tillhörde ändå en gång den habsburgska monarkin, trots medelhavskusten.

Tyskland är den stora favoriten i den här turneringen och för första gången sedan mitten av 90-talet är jag beredd att hålla med om förhandstipsen. För två år sen fanns det inte mycket som talade för Tyskland förutom meriter från andra epoker. Nu har Tyskland ett välförtjänt VM-brons bakom sig, följt av riktigt bra kvalspel. Eftersom inget annat lag ser ut att vara komplett, måste tyskarna vara åtminstone ett av tre lag som ska kunna vinna EM. Spelarmässigt har det väl inte direkt tillkommit några nyckelspelare sen sist. Tyskland producerar fortfarande inga stjärnor. Inte såna som är riktigt stora. Men det är också lätt att stirra sig blind på att så gott som alla spelar i den inhemska ligan. Om en sån som Torsten Frings till exempel, spelade för ett storlag i en av de tre stora ligorna, då hade jag förmodligen haft lite större respekt för honom. Nå, fotboll är ett lagspel, så om ett duktigt kollektiv presterar, då kand et räcka.

Kroatien känns aningen upphypade i media, av någon otugrundlig anledning. Sedan VM-bronset 98 har Kroatien först missat EM 2000, blivit utslaget i gruppspelet VM 2002, dito EM 2004 och dito EM 2006. Ändå är det en oerhörd respekt som man bemöts med inför varje stort mästerskap. Men är det nån gång man ska ta sig förbi gruppspelet igen, så är det nu. För konkurrensen i den här gruppen är sådär.

Polen är ännu ett ovisst kort i turneringen. De senaste åren har vi vant oss vid att de kvalar fram oerhört övertygande. När de sedan inte presterar något av värde i slutspelen sjunker förväntningarna, men så kommer de igen. Jag har inte riktigt koll på spelarna i laget, så vad jag tror säger inte så mycket om vad man bör tro. Jag tror att Polens chanser till avancemang är ungefär 35%.

Österrike är det mest nederlagstippade värdlandet någonsin, under min livstid. När Kroatiens tränare, f.d spelare från bronslaget i Frankrike, insåg att han hamnat i en grupp med Tyskland, Polen och Österrike, hoppade han upp och jublade oförskämt inför hela det europeiska fotbollsetablissemanget. Och det går inte att tolka det på annat sätt än att Österrikes plats där var en stor faktor. Har media rätt? Delvis, ja. Österrikisk fotboll har varit iskall de senaste åren, och frågan är om de någonsin kommer att få en storhetsperiod igen. För det hade de i olika perioder fram till VM 1990. Spelartruppen får Schweizs att se mäktigt ut. Det är såklart bara hemmafördelen som talar för laget. Men om man som jag tror att hemmalagen alltid får domarfördelar och nästan inte kan åka ur redan i gruppspelet, måste man minnas Belgien för åtta år sen. Österrike är ett intressant lag för mig inför turneringen. Jag är oerhört nyfiken på exakt hur dåliga de är.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: