torsdag 26 juni 2008

Ny kille med nytt förutsägbart smeknamn

Ingår i det mest hypade laget, tränas av den mest hypade tränaren - möt EM:s mest hypade spelare Andrei Arshavin.

Jag skriver detta knappt två timmar innan match för att det inte ska verka påpassligt efteråt om denne lille lirare inte får någon kanonmatch mot Spanien. Gör han hattrick så får det bli så, jag kommer att stå fast vid vad jag säger nu.

För det jag ska säga är inte att Arshavin är en dålig spelare, men att han har fått oväntat mycket beröm den senaste tiden, och jag kan inte komma på något annat än att den moderna fotbollen ständigt letar efter en ny poster boy att tjata oss sönder med.

När jag skriver att Ryssland är hypade tycker jag ändå att deras prestation mot Holland var sjukt bra. Laget Ryssland hade uppvisning. Själv blev jag mest imponerad av hur iskalla de var i sina kontringar. Det gick inte att pressa bort anfallarna, som vid besvärliga situationer bara tittade åt sidan för att hitta en kamrat i full fart mot målet.

Men hyllningskören efteråt handlade nästan enbart om Andrei Arshavin. Ytterbacken Zhirkov (se kommentarer till inlägget nedan) som har varit lysande framåt i tre matcher nu, existerar knappt. Den enda som har fått lite erkännande bortsett från Arshavin är Pavlyuchenko. Den halvsnygge blonde anfallaren Pavlyuchenko.

Sorry, men jag är rätt övertygad om att jag inte kommer att "om 50 år" (TV4) tala om den dagen då jag upptäckte legenden (även Erik Niva) Arshavin. 26-åringen har alla möjligheter att bli en storstjärna. Han är inte särskilt ung, vilket kanske kommer att gröa det lättare för honom att hantera förväntningarna. Men det krävs mycket mer för att ingå i samma sällskap som Cruyff, Beckenbauer, Mardona, Zidane etc.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

"Den lille tsaren".... Det smeknamn jag är mest trött på i EM.