fredag 27 juni 2008

Yogi och...Franco?

Där sprack Arshavinbubblan.

Där sprack också Hiddinks bubbla.

Och Rysslands bubbla. Den andra semifinalen blev alltså EM:s värsta utskåpning, vilket säger mer om jämnheten i turneringen än Spaniens seger. Det var den fjärde av tremålssegrar, varav en samma möte i gruppspelet. Men i alla andra fall har motståndarlaget skapat en hel del chanser och stundtals kanske varit det bättre laget. Ryssland skapade kanske två riktiga målchanser på hela matchen. För dåligt.

Förresten börjar jag uppleva att det även har funnits en Akinfeev-hype i turneringen. Är han verkligen särskilt bra i jämförelse med andra EM-målvakter? Tillåt mig att tveka.

Med tanke på att Spanien bara har mött ett högkvalitativt motstånd under hela turneringen är de fortfarande svårbedömda för mig. Hur imponerande gårdagens seger än var, var Ryssland en uppstickare som på något sätt kollapsade, och det går nog inte att göra saken enkelt och säga att det var Spaniens taktik som gjorde ryssarna dåliga. Italien var det stora slaget för Spainen, och där tycker jag som bekant inte att de gjorde någon stormatch. Där tycker jag att tyskarna gjorde ett bättre jobb mot Portugal. Men eftersom Jogis manskap har släppt in fyra mål på de två senaste matcherna kan jag inte se de som favoriter på söndag heller. Och det är det som är härligheten; att vi får en helt jämn final. Den stämningen saknades inför semifinalerna där det inför matcherna fanns en klar favorit.

Tack Hasse Backe för att du går efter det du ser och inte det som media oanalytiskt slänger fram till folk. Kan bara instämma att Pavlyuchenko, hur aktiv och duktig han än har varit för Ryssland, inte är någon stor tekniker.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: