tisdag 3 juni 2008

Lag för lag - del V


8. Napoli
Erkänner att jag var en av dem som inte riktigt hade koll på Hamsik och Lavezzi. Därför tippade jag laget i bottenregionen. Sen visade sig Zalayeta bli en kanonvärvning, och det fanns andra - för mig - anonyma lirare i Gargano, och efter januari Bogliacino. Efter 0-2 hemma i premiären mot ett visst rödblått lag såg det som att entusiasmen kring klubben över hela världen skulle få sig ett törn. Men sen kom osannolika 5-0 borta mot Udinese. Och därefter var det aldrig tal om att åka ner igen. Annars kom de största framgångarna på hemmaplan, vilket känns härligt med tanke på myten kring Neapel. Framförallt storlagen åkte på däng, vilket säger en del om klubbens karaktär. Juventus, Inter och Milan för alla här. Att Roma vann spelar inte så stor roll. Det är jättarna i norr som historiskt har varit viktiga att slå, även om man även hyser agg mot Roma av andra skäl än den italienska fotbollens historia. Det som störde mig var tröjreklamen, Lete. En stor röd rektangel på Napolis klassiska ljusblå tröjor var inte vackert att se. Det förstörde hela bilden av "Napoli i Serie A".

7. Udinese
Mitt resonemang om Udinese var att de svartvita från Friuli skulle bli andra bullar än nykomlingar från Sicilien, för Pasquale Marino. Med andra ord, det skulle inte gå så värst bra. Trots Quagliarella. Nå, man kan väl lätt säga att jag fick fel. Udineses kontringsspel på bortaplan var massivt. Både stora och smålag fick smaka på den. Sen att man inte räcker till högre än sjundeplats kanske inte säger så mycket. Inga dåliga lag framför...

6. Sampdoria
Samp är äntligen tillbaka. Jag förstår inte vad som gick snet med Novellino. Han byggde Samp steg för steg. Allt såg så organiserat och harmoniskt ut. Fotbollen som spelades på Marassi var en fröjd för ögat, även om man saknade en riktig killer där framme, a la Inzaghi (Quagliarella inte riktigt samma typ av måltjuv). Sen slog vi dem med 2-0 hemma, november 2005. Och där föll Novellino. Precis som 2,5 år senare, den här säsongen, när vi slog Torino hemma 3-0. Novellino kan inte gilla Cagliari. Efter två intetsägande säsonger har så Walter Mazzari fått fart på laget igen. Och mycket har handlat om Cassano. Jag trodde inte på den värvningen. Brukar sällan tro på namn-värvningar. Men nu gick det hem, minst sagt. Känns som att det kommer att bli heta Genoaderbyn nästa säsong.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: