lördag 14 juni 2008

Rapporter och fingrar

Är folk verkligen intresserade av att varje dag höra om Sveriges träningar inför matcherna? Och i så fall, i vilken utsträckning?

Jag såg Aftonbladets reklam där man skryter med att 15 reportrar är på plats för att bevaka Sverige, och som vi alla vet innebär den största delen av rapporterna om hur träningarna har sett ut, hur det ligger till med den och den medelmåttans skada.

Jag känner mig ganska övertygad om att medierna i det här fallet styr innehållet och folk tar det som finns. Att innehållet i media skulle vara en reflektion av det folk vill läsa om är mera komplex än man ofta tror. Det sker långsamt, och därför kan det dröja länge innan det visar sig att relationen mellan de två parterna (tidning-läsare) inte är så som den är tänkt att vara.

Att jag skiter fullständigt i Sebastian Larssons skottövningar har inte att göra med mitt bristande intresse för svenska landslaget. Under ligasäsongen följer jag Cagliari intensivt på ett sätt som få landslagsfans skulle komma nära, men även då skiter jag egentligen i träningarna. Även om det är viktigt för mig att en del spelare är med i matchen på söndag, finns det inte så mycket för mig att göra. Antingen blir Biondinis knä bra eller så blir den inte det. Spekulationer kring transferfönstret är en helt annan femma.


Annars är det klart att genomklassiska Bologna FC 1909 har blivit uppköpta av ett amerikanskt företag. Det går inte att stoppa den här vågen. Från väst kommer jänkare och från öst ryssar och östasiater. Alla ska ha sin del av tårtan. Kapitalisterna ska sätta klorna i varje bra sak som existerar. De kan inget om fotboll men hoho det handlar ju om "business". Sen kan de äga sina klubbar och sina miljoner, och leva i föreställningen att de har respekten som de inte fick när de mobbades i skolan för att de var så nördiga. Eller nåt åt det hållet.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: