tisdag 22 juni 2010

Asiatisk furbo, det antifranska hatet och hemmalaget

Nigeria är verkligen inte laget som ska axla Afrikas förväntningar, men man får ändå konstatera att de är VM:s mest otursamma lag. De var inte numret större än Sydkorea ikväll, men skapade de allra vassaste chanserna. Jag kände på mig att det skulle gå åt helvete när Uche träffade stolpen innan koreanerna hann kvittera. Med lite tur skulle de ha haft sju poäng från dessa tre matcher som spelats. Fast poängen mot Argentina hade i sig verkligen varit helt mot matchbilden sett över 90 minuter. Men de förtjänade hursomhelst minst 4 poäng från sina matcher, och fick nu bara en.

Och det tycker jag är för jävligt. Lider med Lagerbäck som nu visat sig vara en gubbe med en hel del karaktär. Vi kanske var blinda för det när han var tränare för Sverige, men om man jämför hans kommunikation med pressen jämfört med andra tränare så är han rätt kul.

Han har också helt rätt i sin kritik av domarens hantering av tilläggstiden. Koreanerna tokmaskar och ingen gör ett skit om det. Ingen pratar ens om det. För det finns ingen nidbild av listiga östasiater som gör det som behövs för att vinna. Precis som alla andra lag. Så domaren låter dem hålla på. Värst var ju Ki Sung Yueng (ja, jag fick kolla upp det) som låg och vred sig omkring på plan för att han hade sååå ont. Sen springer han runt hela plan och får tillåtelse att springa in igen. Några minuter senare blir han utbytt... FIFA talar om fairplay när de ska försvara sina idiotiska metoder att bestraffa lite känslouttryck och rättvisa närkamper med kort, men lyfter inte på ett finger för att få bort maskningen. Tre minuters tilläggstid i det här fallet var ett skämt, och det blev än mer bedrövligt när Sydkorea gjorde ännu ett byte efter att denna tilläggstid börjat. De tog på sig ungefär 45 sekunder att utföra bytet. Domaren var lite bussig och la till en extra knapp halvminut som kompensation typ.

* * *

Grupp A? Pallar knappt prata om det. Det slutade ju som det borde ha slutat. Störs lite av att man än en gång struntar i utvisningen som en bagatell. Som att den inte betydde något för matchens fortsättning. Hyllar Sydafrika och frossar i sadism angående Frankrike. Alla måste ha en del av Domenech. Han är ju så dum och dålig och allt det där. Frankrike - alltid rätt så avskytt i alla anglofila länder - ska man alltid hacka på när tillfället ges.

Och kan nån förklara mig vad idén om att det är "kul" om det går bra för värdlandet går ut på? Lotta Schelin, fransk proffs i Lyon, står i studion och erkänner att hon hoppas att Frankrike får dyngstryk för det vore ju härligt om Sydafrika gick vidare. Jag är inte ens retorisk, jag förstår verkligen inte mig på det här. Alltid är det samma sak. Man ska hålla på värdnationen. Det är så kul för deras folk. Jaha? Och det är det inte för deras moståndares folk som följer VM från storskärmar och TV-rutor i deras länder? Varför förtjänar till exempel portugiser mer glädje över fotbollsframgångar än till exempel holländare, om vi tänker på EM-semin 2004?

Jag menar, räcker det inte med att hemmalaget är just hemmalag och får alla fördelar som det för med sig?

Antar att det är jag igen. Jag är väl lite "konstig" igen när jag inte förstår mig på charmen med att hålla på Goliat mot David.

* * *

Till sist, stort cred till Argentina för den vackra blåa nyansen på andrastället som gav en del VM 90-vibbar. Hoppas de har ett par vita matchande shorts till det också och att det kommer till användning nån gång senare i turneringen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: